Kladdiga brownies...

Fick ett ryck igår + att jag va sååå sugen på nåt, men är helt tomt på godis i lådorna, enda jag har är några gamla chips som inte följ mig i smaken, men brist på annat så går de och äta så de lär nog vara slut snart också så jag ställde mig och gjorde kladdiga brownies. Baka de i somras på cafét nån gång, de gick sådär där, men jag tyckte de va jättegoda så norpa flera st då.. (tur i oturen att de inte såldes så bra, för mig i alla fall)
 
Dock råka jag ha inne den för länge i ugnen så de blev inte så kladdiga, utan blev mer som en seg chokladkaka.. Så lurigt ibland för om man känner uppe på så gungar hela kakan så då ställer man in den igen o 2 min senare är den inte nåt dallrig och inte heller kladdig.. Men den är god ändå eftersom den blir lite seg.. Nästa ggr ska ja nog ta 2 dl kakao istället för 2½ för lite mindre skarpare smak..
 
Ser torr ut på bilden, men de är den inte...
Här kommer receptet!
 
4 ägg
5 dl socker
300 g smällt och avsvalnat smör
2½ dl mjöl
2½ dl kakao
1 tsk vaniljsocker
2 dl grovt hackade valnötter (kan uteslutas el ev bytas ut till några andra nötter) (jag tog inga)
 
Värm ungen till 150 grader. Smörja och bröd en ugnsfast form (jag tog bakplåtspapper), ca 20x30 cm.
Vispa ägg och socker poröst. Rör ner de smälta smöret.
Blanda mjöl, kakao och vaniljsockret i en bunke och blanda sedan ner de i smeten. Tillsätt ev nötterna.
Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i 25-30 minuter. Låt svalna och skär sedan kakan i rutor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0