Hundvakt...

P´s lillasyster ringde imorses och fråga om jag kunde ta hennes hund på eftermiddagen idag, så va och hämta henne förut. Som tur är så funkar de bra ihop mellan Ceela och Nelson efter att ha spenderat en hel vecka ihop när vi va i Egypten. Fast de är den lilla som bestämmer över den stora och det är lite kul att se =)

Bortskämd som får ligga i soffan, när inte Nelson får.

Inte lätt och ha 2 hundar i vissa lägen, spec inte ut och gå för den ena far runt och den andra drar så blir att gå 2 promenader istället. Så blir möe promenader idag.
Man blir lite mer bunden oxå när man inte brukar ha dem, för vet inte hur de fungerar när de själva hemma ihop och hur den lilla fungerar ihop med Sixten, så får bli en hemma dag idag fast jag egentligen har lite ärenden på stan och göra..

Stor o liten.. Den lilla är lätt och tappa bort bakom Nelson imellanåt..

Ikväll ska jag ut och äta med Kappahl gänget. Ska bli jätte kul, nåt jag sett ifram imot. Blir att äta tapas på Bakgården i Lidköping. Som tur va så paxa jag denna kvällen före P för han ska nämligen iväg till Skövde och bowla med hans jobb men eftersom jag hann säga de innan så får han åka hem tidigare ifrån sitt.. =)
Sen kommer min snälla kompis och hämtar upp mig, så jag för en gång skull ska slippa köra som jag alltid får göra när jag och P är iväg, så kanske blir en xider el 2 ikväll =) Tjohoooo..

Underbart väder...

Vilket skönt väder de är ute idag trots solen gömmer sig bakom vissa moln.

Igår va min pappa här och hjälpte mig i våran lilla trädgård. Klippte ner en stor buske och hjälpte mig och rensa vissa blommor. Kan tycka de kan vara roligt ibland och gå och greja i trädgård men har ingen kunskap om när ska man klippa och hur, så är bra att ha pappa som kan allt sånt där.
Blev lite trädgårdsavfall så idag åkte jag och Nelson först till tippen för att slänga allt och eftersom de va såpass mycket fick Nelson sitta i baksätet, såg rätt kul ut när han sitter bakom mig och tittar ut över mitt ryggstöd och även tittar ut på sidorna. Åkte genom stan hem och va flera som titta på oss och skrattade =)

Efter tippen blev de Heden när vi ändå va i närheten. Va kanon skönt och gå där ute idag. Hade bara på mig tröja och ändå blev jag varm. Inte så konstigt kanske för mätaren i bilen visade 18 grader. Nelson gilla Heden som vanligt men han blev trött fort idag, men är nog pga värmen. Han behöver fälla lite mer vinterpäls så han inte blir så varm med en gång..

Världens längst tunga..

Converse...

Köpte mig 6 par converse i Egypten. Kosta runt 80-90:-/ st där nere, lite skillnad mot 699:-/st här i Sverige, men självklart är de inte samma kvalite och kanske inte håller lika länge, men va gör de när de bara kostar runt en tiondel..

Mina nya färglada skor =)

Nu är jag uppe i 16 par converse skor, kan ju nästan tro att jag gillar skor?!?! =)

Yes!!

Fått mitt skattebesked.. Är lika nervös varje år för att få restskatt, men har de senaste åren lagt mer skatt på Kappahl och de visade resultat för jag fick tillbaka 4300:-.. Catching... Sambon fick tillbaka ännu mer.. Nu ä frågan, va ska man göra för pengarna? =)

Björnen Nelson..

Nelson va med mig ute på altan förut och han la sig så gosigt så va tvungen att ta kort på han.. Inte för och skryta, men visst är han söt på bilderna? Ser ut som en björn tycker jag..

Bildbomb del 1

Här kommer en liten bildbomb från våran resa!

Vi beställde innan vi åkte vart vi ville sitta på planet och valde att betala 150 kr extra för att få extra benutrymme. Här kan man snacka om benutrymme!! =)

En liten drink på planet för att fira att vi kom iväg på våran resa. Lite chips och godis oxå såklart!

Utsikt från planet innan vi nästan skulle landa i Egypten.. Möe berg och sand...

Utsikt från balkongen när vi kom fram..

Utsikt från lobbybaren..

Upplyst jättefint i alla gångar på området..

Från hotellrummet på morgonen..

Från hotellrumet med fast annan vinkel..

En av terassbarerna..

Så här såg de ut överallt på hotellområdet. Jättefint murar och växter och palmer..

En av gångarna ner till havet...

Längst ner vid hotellområdet precis vid bergskanten..

Här låg vi och sola en av dagarna. I jättesköna solsängar =)

Bildbomb del 2

Kommer lite mer bilder..

Våran strand där vi badade ifrån, här är de dock röd flagg och stora vågor..

Åt andra hållet..

Jättefina korallrev med grottor.. Här snorklar P och J och fotar med undervattenskamera, hoppas de blev många fina kort..

Massa färglada fiskar.. Jag snorkla inte lika möe som de andra, men de såg Nemosar och drakfiskar och va de nu mer va för nåt..

På standen med jätte fina palmer, dock på eftermiddagen skymde de solen...

Utsikt från solstolen.. En liten ö där de tydligen ska vara kanon och snorkla. På kvällen när solen låg på så va den jätteröd och såg nästan ut som Grand Canyon..

Jättefint bäddat varje dag när vi kom upp från stranden/poolen...

Sharm El Sheijk´s hamn...

Jätte många fina bergskanter med korallrev nedanför..

Jättefint turkost vatten på våran snorklingsutflykt..

Grillpremiär..

Har gått nästan hela veckan nere i Egypten och längtat efter kött, även om jag åt nåt typ av kött varje dag =). Har även gått och suktat efter tzatsiki och vitlöksbröd, så idag fick grillen åka fram från att ha stått hela vintern och åååå va göttit de va!

Grillade kotletter med majs, klyftpotatis och tzatsiki, finns de nåt godare? Mummmmms =)

Hemma...

Nu är vi hemma igen efter en vääääääldigt skön semester i Egypten.. Har vart kanon hela veckan. Vädret va helt ok fast de har blåst ganska mycket så de inte blev så mycket snorkling som vi tänkt och även lite disigt vissa dagar. Men vi har haft de lungt och skönt och mycket solning/slappning i solstolarna. Varken jag el P är några bokläsare med jag läste ut min bok på 3 dagar och P läste ut 2 böcker på veckan, så man kopplar verkligen av på ett annat sätt än när man är hemma.

Vi bodde på ett 4++ hotell vilket va ett jätte bra hotell. Enda nackdelen som jag kan komma på varför de inte är ett 5 stjärnigt hotell va att poolerna inte va uppvärmda. Va bara 19 grader i dem, vilket gjorde att man inte kunde bada så länge utan man fick tuppaskinn och frös rejält. Jag älskar egentligen och bada i pooler. Stå på händer och kullebyttor och annat, men på denna semestern fick H nästan tvinga i mig i poolen för att jag skulle bada. Så blev inte så möe badat för min del.
Pga blåsen va de röd flagg i havet 3 el 4 dagar, som betyder att man inte får bada för de va för stora/kraftiga vågor, så där blev de bara bad 3 dagar. Va 22 grader i havet tror jag, vilket va lite varmare än poolen men va lite kallt ändå =) Bada i havet är jag ingen riktigt fan av men har nog med att när jag va runt 12 el nåt så bada jag i Spanien och kommer under massa vågor och kom inte upp, så tror de sitter lite i bakhuvudet, sen är de lite obehagligt och få in salt i ögon/mun =)

Rummen va kanon, hade utsikt över både poolerna och havet. Och vi fick vårt rum brevid vårt resesällskap vilket va jätte smidigt när man tog en drink på balkongen på kvällarna =)
Hotellet va jäääätte stort. De första dagarna hade man inte riktit koll vilken gång man skulle gå för att komma till poolen/resturangerna/lobbyn/havet, men som tur va lärde vi oss de fort. Fanns flera barer och resturanger, så de största bekymret vi hade på dagarna va: Vart ska vi äta idag? Tror vi testa alla resturanger förutom en taps resturang som man va tvungen och boka bord till, som vi alltid missade. Va lite synd för de hade vart kul och testa på det då jag aldrig ätit det. Vi åt mestadels på bufferna vilket passa mig bra för då kunde man välja de man tyckte mest om, för de har lite spec kryddning på sin mat. Men vid varje måltid hitta man alltid nån favorit och äta. Lite synd och vara GB opererad ibland för när man hittar nåt riktigt gott och äta så hade man gärna viljat ha lite mer. Men jag blev nöjd ändå..
Va kanon med all inclusive då man kan beställa hur möe dricka/öl/drinkar man ville när man låg på poolen och även till maten. Även man slapp och tänka på pengar och va de kosta och hålla på med notan.
Vi växla pengar innan vi åkte för att ha till lite nöje där nere, så vi unna oss snorkelutflykten och även jag och H fick massage 2 ggr, vilket va super skönt. Man va helt mör i kroppen när vi kom ut därifrån. Blev även lite shopping vid hotellet och 2 besök på OldMarket. Så är nu ägare av 6 par converse skor till =) Och P fick 5 tshirtar/pike. Kosta skit och ingeting. Kompisarna köpte även jättefina klockor till superbilligt pris. Vi har lite pengar över från växlingen för utflykten va lite dyrare så de fick vi betala med kort, så nu har vi en orsak till att åka tillbaka, måste dit och shoppa lite till =) Även få snorkla lite till pga blåsten. Vi kom på flera orsaker varför vi skulle åka tillbaka, så de skulle vara riktigt kul och åka iväg nästa år igen! Va en perfekt tid att åka, kanske åka en vecka senare för då är de lite varmare, men är jätteskönt och få ett avbrott på vintern/våren och komma iväg och gotta sig!

I torsdags när vi skulle åka hem så kom vi till Sharm El Shejks flygplats vilken va jätteliten och MASSA med folk. Som tur va så fick vi tag på ett bord som vi kunde sitta vid för radarn på flygplatsen hade gått sönder. Så planet som vi skulle åka hem med fick aldrig landa och gjorde att de blev förseningar med 3 timmar.
När vi väl kom iväg så va de frid och fröjd och när vi trodde att vi snart skulle landa i Göteborg fick vi reda på att besättningens arbetstimmar hade gått ut pga av alla förseningar så vi fick istället landa i Köpenhamn. Då blev man lite grinig för vi va ju så nära hemma. Först sa de att vi skulle åka buss från Köpenhamn till Göteborg som vi absolut inte såg fram imot men istället fick vi ligga på hotell på natten. Även om de inte blev många timmars sömn för vi kom till hotellet runt tjugo över 1 och kunde inte somna med en gång och sen upp kl 5 för att äta frukost, hitta spårvagen och ta oss till Kastrup och även hitta där inne vilket inte va de lättaste. Kl 9 va de tänkt att vi skulle lyfta med blev förseningar även där så kvart i 10 lyfte vi. Sen 30 min senare landa vi äntligen i Göteborg. Inte alla resor som man får åka till 2 resemål på en och samma semester =)
Blev lite panik där på planet för hur skulle vi göra med Nelson. Han va ju redan hemma och väntade på oss, men vi fick ringa och väcka våra kära grannar som va snälla och tog honom de 12 timmarna som vi va försenade. Skönt att ha räddare i nöd i närheten!

Bilder kommer i ett separat inlägg lite senare. Ja vill ha en ny kamera som jag har sagt i 2 år att jag vill ha. Såg många kort är väldigt suddiga och inte alls skarpa. Vill egentligen ha en systemkamera, men en systemkamera är inte lika smidig och ha med sig överallt, så tror inte man skulle ta lika mycket kort då?

Hem..

Nu sitter jag sista ggr i denna lobyn o kollar nätet. Om 30 min ungefär kommer bussen och hämtar oss för att ta oss till flygplatsen för hemfärd. Känns lite trist, hade gärna vart kvar några dagar till för sol och bad men även åkt på lite utflykter o sett oss mer omkring.

Vädret har vart varmt de sista dagarna. Runt 27-28 grader men har vart väldigt disigt och blåsigt så vart ytterligare röd flagg vid havet så inget bad el snorkling heller :( lite synd eftersom de är jätte fint korall rev utanför + att P och J kunde få lite sysselsättning för de är inga soldyrkare direkt..

Fast vi vill vara kvar vill vi ändå hem till lilla Nelson som har haft de jättebra med våra grannar och svärmor, o lilla Sixten som mamma tagit hand om. Tack ännu en gång för hjälpen, ni är guld värda som hjälpte oss så vi fick komma ut och resa!

Tisdag...

Då har de gått 1 1/2 dag sen sist.
Igår va vi ute på en snorklingstur. Vi hade riktigt tur med vädret eftersom de blåst dagen innan, men de gunga rejält på båten ändå. Men inget vi mådde illa av jämfört med många andra. Vi fick den bästa platsen på båten. Längst bak på jätte sköna madrasser så vi kunde ligga o götta oss mellan snorklings tillfällena.
Va en upplevelse att snorkla då jag inte snorklat direkt tidigare förutom hemma hos mina föräldrar i badkaret när jag va liten :) fick lite panik i början då de va kallt i vattnet blandat med att jag andades för fort i snorkeln. Men lyckades till slut andas rätt och fick då se många färgglada fiskar och korallrev.. Så va en perfekt utflykt!

Önskar jag kunde lägga ut bilder men de går inte, så ni får en bildbomb när jag kommer hem. Lite jobbigt ä det o tänka att de bara är 2 dagar kvar :(

Har precis vart o köpt en 7up så nu blir de drink o chilinötter på rummet :) gäller o passa på o njuta de sista nu!!

Solkräm på..

Nu är solkräm insmord ordentligt för nu sitter vi och väntar på att bussen ska komma hämta oss för en dagstripp ute på en båt på röda havet men massa snorkling! Ska bli jätte kul!

Söndag...

Då går söndagen mot sitt slut. Idag har vi haft mycket varmare, såg på en termometer på ett ställe 27 grader i skuggan, så har vart riktigt gött! Blåsten har avtagit vilket är skönt eftersom vi ska på båt utflykten imorgon!

Vi har stora problem ibland, nämligen vart och vad ska vi äta. Finns massa resterande på hotellområdet så vi hinner nog inte testa alla innan vi åker hem :) idag blev de frukostbuffe på frukosten med både omelett o massa bröd och annat smaskigt, grillad macka till lunch, crêpes till mellanmål och avslutades med god köttbit med potatisgratängs liknande med porvinsås. MUMS!! Så här går de ingen nöd på oss, vilket oroa mig lite innan vi åkte då jag är lite kräsen. Behövde inte tagit med mig så möe mat hemifrån :)

Har även hittat en ny bar ikväll så blev en liten god fin drink, blir nog nåt mer besök där innan vi åker hem. De bästa är att allt är gratis, bara att hämta hur möe som helst o slipper hålla på med notan hela tiden..

Hört att ni bara haft 5-6 grader o mulet idag i Sverige, är inte alls avis på er, men hoppas de blir bättre tills på fre när vi kommer hem :)

Old market...

Som jag skrev imorses så blåste de massa men tack vare bra platser vid poolen har vi legat o stekt i flera timmar så jag har bränt upp mig lite, men de ska kännas att man har solat :)

Nu ikväll har vi vart på Old market, vilket är en stadsdel som sålde massa bös. Hitta 2 par converse skor till min samling, me like converse. P shoppa piké tröja. Självklart är de kopior men syns inte som tur är, så kanske blir en tripp till o spendera lite pengar :)

Blåser...

Sitter nu i lobyn igen. Kl är 10 o solen är varm men blåser som fan idag så de blir inget bad i havet. Som tur va så hitta johan bra platser vid poolen så vi kan ligga och steka där :)
Har bokat utflykt så på mån ska vi åka ut o snorkla hela dagen, kommer bli jätte kul!

Egypten!!

Sitter nu i lobbyn på hotellet och har äntligen fått tag på internet, dock går de supersegt! Sitter massa folk här med sina telefoner, jätte sociala vi är :)

Går inte o ladda upp kort via iPhone så får testa vi iPad imorgon. Vart 23 grader idag och 22 i röda havet! Dock blåser de lite, men de ska avta och bli bättre på måndag. Har badat o solat och sambon har även snorklat och hitta massa fiskar som i ett akvarium!

Nu är de dags för en grogg och kortspel, härligt med semester!!!

På G!!!

Nu är vi ÄNTLIGEN på väg! Efter 6 månaders väntan är vi nu på Landvetter o väntar på att få gå på planet till förhoppningsvis soliga Egypten :)

Försöker lägga upp kort här, men går Inge vidare just nu. Får kika på de när vi kommer fram..

Kort till bebis...

Förra veckan fick en kompis till mig en liten bebis till. En liten tös till så idag har jag gjort ett kort som jag ska skicka. De har inte bestämt namn än, så därför fick de stå: Grattis till lilla tösen på kortet.. Hade hennes födelsedata så de fick stå på kortet så de blir lite mer personligt..

Mys kväll...

Efter en dag i Trollhättan för att hitta skor till sambon utan resultat och tvättning av bil både in och utvändigt har vi nu laddat upp för myskväll till melodifestivalen.

Va nästan ensam på Coop när jag va och handla nyss, så alla hade nog redan laddat till kvällen, men jag hitta massa gottit. Skulle egentligen lagat mat, men vi både är fortfarande mätta efter att ha ätit på Max tidigare idag, så de blev istället vitlöksbröd (en till STOR last hos mig), winegum, dubbelnougat, chips gurka morötter och dipp. Och självklart en god cider/öl till de =) Göttit...

Lite värmeljus är oxå ett måste till myskvällen.

Delicatobollar..

Jag har många laster här i livet, men en stor last är DELICATO bollar. På gott och ont hitta jag ett recept häromdan på nåt likanande. Baka dem igår för att fira min namnsdag (japp, de finns ursäkter till allt för att få baka och äta saker :/ ) och är riktigt nöjd över resultatet. De smaka nästa som delicato så dessa kommer jag absolut göra igen!! Kanske inte ska doppa dem i choklad nästa ggr dock, för de va lite krånligt och kan även leva utan de, för de va innehållet som va de godaste... =)

3½ dl havregryn
100 gram rumstempurerat margarin
0,7dl socker
1 kryddmått vaniljpulver (eller ½-1 tsk vaniljsocker)
1½ msk kakao
1 msk grädde
ev. en liten skvätt kallt, starkt kaffe

Kokos
30 g Mörk choklad (jag använde 150 g, men är nog för jag kladda så möe)

Mixa havregrynen till ett mjöl, jag gör det i vår mixer.
Vispa sedan ihop margarin & socker innan du tillsätter alla övriga ingredienser förutom kokos och choklad.
Låta den jämna smeten svalna i kylen en stund. Smält under tiden mörk choklad i ett vattenbad eller försiktigt i micron. Gör sedan bollar av smeten som du rullar i den smälta chokladen innan du rullar dom i kokos.

Parkbänkar...

När jag och Nelson är ute och går försöker jag träna han lite under tiden. Genom när jag stannar så ska han sätta sig på vänster sidan tex. Och backa baklänges när han går för långt fram och nu de sista har jag övat att han ska hoppa upp på parkbänkar. Tänkte de är bra träning om man tex ska till vetrinärstationen att han vågar hoppa upp på nåt.
Igår behövde jag inte ens ge order när vi gick förbi parkbänkarna, han hoppa upp så fint ändå =) Han är riktigt lättlärd på sånt =)

Fredagskväll...

Då va de fredag igen, veckan har gått med rasande fart..
Ikväll skulle jag åkt till Lidköping på tapas kväll med Kappahl gänget men va flera som va sjuka, så vi fick skjuta fram de längre framåt. Jag som va laddad att gå ut och äta med gänget. Köpt nytt linne som jag för en gång skull tog fram stryckjärnet och strök. Ja som aldrig strycker mina kläder annars. Men tji fick jag för de.. Hoppas den kvällen blir av snart igen..

Så va gör man då på en fredagskväll, jo bakar budapestrulle =) Är min absoluta favokaka/tårta/bakelse.. Med möe mandariner i.. MUMMMMS... Ska till svärmor imorgon en sväng på dagen så ska fjäska lite med henne och ta med en bite till henne och till P´s syster för de ska hjälpa oss med Nelson när vi är borta i Egypten. Även mina föräldrar och våra grannar ska hjälpa oss. Är så glad och tacksam att de stället upp! Så får fjäska med dem oxå med nån bakverk i veckan ;)

P´s lillasyra tål inte citrusfrukter så hon får med lite bananbitar i sin =)

Har diskhjälp i köket =)

Veckan som varit har som sagt gått fort, Mån och tis va kompisen här och hjälpte mig med tårtor. Ons va jag en snabbvisit hos en kompis på förmiddagen och eftermiddagen va jag och Nelson en sväng hos mamma. Satt en liten stund i lä på deras baksida. Super skönt!

Nelson sitter och göttar sig i solen, men han tyckte nog de blev för varmt till slut..

Igår rensade jag skåp i köket, för fick lite påpekningar av kompisen som va hos mig tidigare i veckan att jag hade de rörigt i mina skåp och ingen organisation så va och köpte lite plastbackar och förvara lite saker i. Även P va glad att få tillbaka sin hylla i ett skåp till sin öl.
Rensade bland mina muffinsformar och insåg att jag har rätt mycket sådana, och ändå köper jag nya jämt.. Så är nog dags för lite cupcakes bakning i veckan tror jag =)

Idag har jag sytt in 4 klänningar och 2 kjolar o 1 linne som jag ska ha med mig till Egypten. Även tagit fram nästan alla kläder som jag ska ha med mig för att ha koll på läget. Så är egentligen redo att åka redan imorgon istället för om 2 veckor =) Men tror dessa 2 veckor kommer gå fort ändå.
Ni kan gissa att jag längtar när jag tagit fram alla kläder redan =) Men är bra att vara ute i god tid, jämnfört med min sambo som alltid ska göra allt dagen innan och brukar alltid inse att de saknas massa så då får vi åka land o rike runt för att köpa dem.. Karlar!!

Imorgon ska vi först ut till heden för att Nelson ska springa av sig, sen till svärmor och för att sen på kvällen åka till ett par kompisar och äta potatisgratäng och fläskfile, mumms, och kolla Melodifestivalen. Även Nelson får följa med vilket är jätte bra! Bra med kompisar som vi får ta med vovven med till..
Söndag ska vi till Lidköping, ja ska lämna lite saker på Kappahl och även kika på nån tröja. Sen kanske de blir av till ett par kompisar för att beställa sprit som vi ska ha på planet.