Sega kolasnittar...

Har fått baka idag igen på praktiken, men idag har jag vart mestadels själv i bageriet och även fått bestämma va jag ville baka. Jätte kul =)
 
För varje dag på Cafét står de vem som bakar, som sagt va, idag va de min dag =) Ihop med Maria som bakade bröd..

Till min födelsedag häromdan så baka jag morotskaka på amerikansk vis som blev god och fick bra omdöme av de flesta så de valde jag och baka idag. Sen blev de även silvia kaka som går hem hos alla. Sen testa jag kokosrutor, är som sockerkaka med kokostosca täcke och sen sega kola snittar.
 
Idag bjuder jag på receptet på sega kola snittar som jag hitta på en blogg på nätet häromdan. Super goda "hårda" kakor som va lite sega inuti.
 
 
Sega kola snittar

150 gram rumsvarmt smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
1 1/2 dl farinsocker
5 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 dl havregryn
1 kryddmått salt
2 msk ljus sirap

Ta fram en ugnslåt med bakplåtspapper , och en skål att vispa i.Ställ ugnen på 175 grader, och börja med att vispa smör & socker poröst. Tillsätt sedan farinsockret och ett ägg i taget under omrörning. Blanda sedan resten av de torra ingredienserna och till sist rör du ner sirapen blanda i till en jämn deg.

Dela sedan degen i 4 delar och rulla ut till stänger – lika långa som plåten. Platta till något och ställ in i mitten på ugnen i cirka 10-15 minuter ( det kan skilja lite från ugn till ugn ) Jag hade mina inne i 12 minuter- men vill man ha dem mindre sega och mer knapriga ha dem inne ett par minuter till.

Låt dem svalna något innan de skärs upp i snittar , men de ska inte hinna kallna helt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0