Sockerkaka med kokostoscatäcke...

Igår börja inte min dag bra. När jag vaknade och kollade klockan så koppla de inte först, men efter några sekunder. Shit, klockan är 07,47 och jag har försovit mig med nästan 1 timme...I vanliga fall så brukar jag åka 08,00 hemifrån. Fort på med de första kläderna som hängde i garderoben, på med vatten på hövet för håret stod åt alla håll och kanter (inte bra och gå och lägga sig med blött hår!! En påminnelse till mig själv!), en superdupersnabb promenad med Nelson, knappt så han sätta sig ner för att göra sina behov.. Stackarn! Fort fixa mackor och matlåda och sen springa fort som skråen till garaget och gasa till Lidköping. Tur de inte va halt! Fick nästan den sista parkeringsplatsen som tur va och 08,29 va jag innanför dörren på dagisen..1 minut till godo.. Jösses va de gick.. Tog länge innan pulsen sjönk!
Efter de har jag nästan vart som en zombie hela dagen, de tog på krafterna, så när jag kom hem igår och vart ute med Nelson satte jag mig i soffan i 2 minuter och va hur nära som helst och somna. Så fort upp igen och kolla kylen va som fanns och även efter recept, dags att baka! Så de blev de sockerkaka med kokostoscatäcke som är hämtat från Leila bakar. Tyckte de lät gott och ganska enkelt att baka..
Kakan blev helt okej, enda va att jag grädda nog den i typ 2 minuter för länge för täcket blev lite för hårt, svår och skära den..
 
 
Sockerkaka med kokostoscatäcke
 
Sockerkaka
3 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
Smör och ströbröd till formen
 
Kokostosca:
25 g smör
1/2 dl sirap
3/4 dl matlagningsgrädde
2 dl kokosflingor
1 dl strösocker
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa samman, ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt. Smält smöret och rör ner mjölken, blanda det med äggsmeten. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant (ca 24 cm) och grädda kakan mitt i ugnen i ca 25 minuter.
 
Gör under tiden toscasmeten. Rör ihop alla ingredienser till toscan i en kastrull och låt dem koka samman i ca 5 minuter. Ta ut kakan efter ca 25 minuter och  bred över toscablandningen. Ställ in kakan i ugnen igen och fortsätt grädda på samma temperatur i ca 15 minuter tills den är gyllenbrun. Ta ut och låt svalna och lossa den sedan från formen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0