Pariservåfflor...

På bröllopet i lördags så va de tårta, cupcakes och en kakbuffé och bla så va de pariservåfflor där som jag tycker va goda, så igår gav jag mig på att baka såna, men lyckades inte så jättebra =( Första plåten kavla jag ut för tunna så de sprack när jag skulle flytta till plåten. De som klara sig blev istället brända i ugnen. Andra omgången blev lite bättre men inte perfekta de heller =( Men får väl ge dem ett försök till och testa. För nu vet jag va jag gjorde lite för fel iallafall..



Pariservåfflor
ca 10 st

2½ dl mjöl
100 g margarin el smör
1-2 msk vatten
socker till kavling

Fyllning:
100 g smör
1½ dl florsocker
1 äggula
2 tsk vaniljsocker

Hacka ihop mjöl och matfett. Tillsätt vatten och arbeta hastigt ihop degen. Låt den stå kallt någon timme el två.
Kavla ut degen till knappt ½ cm i tjocklek. Ta ut kakorna med runt mått, ca 6 cm i diameter. Lägg dem på sockrat smörgås/bakplåtspapper och kavla med kruskavel ut dem till ovala långsamla kakor. Lägg dem på en plåt med balplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i ca 6-8 minuter eller tills de fått fin färg och ser spröga ut.
Rör ihop smör och florsocker smidigt. Tillsätt äggulan och vaniljsocker. Lägg ihop kakorna 2 och 2 med fyllning emellan.


Stansa ut rundlar..


Sockra rejält, för annars är de lätt att degen fastnar på pappret..


Så blir de efter man kavlat, fast dock blev mina mer randiga än krusiga. Men va gör de?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0