Bondkakor...

Fick jobba mån-ons denna vecka för de va dax för årest inventering och då hade de haft en praktikant tidigare  på månaden som bjöd på Gilles bondkakor som jag va där och nala några st av (japp, mitt nyårslöfte går inget vidare). Fick mersmak av de kakorna och gick och drömde mig bort bland hårda småkakor. Sagt och gjort, igår gjorde jag smeten/degen till bondkakor och idag baka jag ut dem =)



Bondkakor
ca 30- 35st

5½ dl vetemjöl
1 dl strösocker
1 msk ljus sirap
1 tsk bikarbonat
1 msk vatten
¾ dl (50g) grovhackad sötmandel
200 g smör el margarin

Låt matfettet bli rumsvarmt. Rör ut bikarbonaten i vattnet. Lägg alla ingredienser i en bunke och kör med elvispen tills smeten blivit jämn.
Forma smeten till två rullar, 4-5 cm i diameter. Lägg dem i plastfolie i kylen i ca 2 timmar, tills de blivit hårda. Skär dem i ½ cm tjocka skivor med en vass kniv. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i 200°C tills kakorna fått guldgul färg, ca 6-7 minuter


Rulla in dem ganska hårt i plastfolie så är de lättare att få en jämnrulle... Jag hade min rulle i kylen över natten och funkar lika bra med de än 2 timmar, bara den är hård för då är den lättare och skära i skivor.


Lägg ca 12 på varje plåt för de flyter ut lite...


Går att få på nån mer på plåten men risken är att de fastnar i varandra..

Just nu står amerikanska blåbärsmuffins i ugnen, blev så sugen när jag såg att ja hade blåbär i frysen. Recept har jag lagt upp tidigare i bloggen under kategorin Muffins om ni vill baka dem.. Fick även en "beställning" på muslii av pappa igår så har gjort en stor sats till han med.. Kul att baka när man väl kommer igång, men är sååååå tråkigt och diska efter sig..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0