Kladdkakesandwich...

Imorgon kommer min äldsta kompis hit på fika. Hon är alltså inte gammal utan hon är den kompisen jag har känt längst i livet då jag va dagbarn hos hennes mamma i flera år och vi har gått i samma klass i 9 år... Efter vi sluta gymnasiet flytta hon till Ulricehamn och har stannat kvar där så vi träffas inte så ofta nu för tiden, så de ska bli kul att träffas över en fika. Med sig har hon sin 2-3 månaders bebis =)

Så idag har jag bakat en kladdkakesandwich. Kladdkaka som man lägger chokladfudge imellan. Skulle vara kardemumma i chokladfudgen som jag är lite skeptisk till, får hoppas de inte tar över smaken från de andra. Men då jag och sambon har bestämmt oss för sockerfria vardagar (som jag tycker är JÄTTE jobbigt då jag är riktigt sockerberoende) så får jag inte smaka på kakan förrän imorgon då de dags och fika. Fuskar då egentligen, men får då äta mindre sött till helgen som kommer el oxå får man hoppas sambon glömt av de så jag kan äta godis till helgen ändå =)

Kakan blev sådär utseende mässigt, för själva kladdkakan blev väääldigt platt, så tror den blev lite för torr.. Men den får stå i kylen tills imorgon, så får se om den kanske saftar till sig lite... Hoppas!

Receptet kommer här nedan...



Kladdkaka:
100 gr smör
2 ägg
3 dl socker
1½ dl mjöl
4 msk kakao
1½ tsk vanlijsocker
2 tsk bakpulver

Mjölkchokladfudge:
200 gr mjölkchoklad
1 dl vispgrädde
1 tsk honung
½ tsk malen kardemumma
25 gr rumsvarmt smör

Smält smör
Vispa ägg och socker lätt. Rör ner smöret.
Blanda de torra ingredienserna och sikta ner i äggsmeten.
Klä en form, ca 25x35cm med bakplåtspapper och häll i smeten.
Grädda i 150grader, mitt i ugnen ca 30-35 min.
Låt svalna.

Mjölkchokladfudgen:
Hacka chokladen fint.
Koka upp grädde, honung och kardemumma.
Dra av kastrullen från värmen.
Tillsätt chokladen och rör till den smällt, tillsätt sedan smöret och rör till slät kräm.
Låt svalna lite innan den ställs in i kylen i ca 1 timme för att tjocka till sig.

Bred fudgen på halva delen av kladdkakan och vik sedan över den andra hälften.
Stoppa in kakan i frysen i ca 30 min så blir den lättare att skära i trekantiga bitar.
Min stod i kylen över natten istället, och det funkar lika bra det.


Kommentarer
Postat av: Veronica

ser jätte god ut...

2011-10-11 @ 23:37:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0