CocaCola rutor

Blev lite rastlös, och efter rensningen av min baklåda blev jag sugen på att baka så jag googla lite recept och hitta CocaCola rutor =)

De va jätte goda, lite kleniga o mjuka..
Men de smaka inte cola direkt...
Sen fick jag bara 24 rutor, men jag gjorde nog dem lite för stora =)



CocaCola rutor
ca 35 st

3 ägg
4½ dl strösocker
225 g smör
2,25 dl Coca Cola
6 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
1½ msk bakpulver
4 msk kakao

Glasyr:
100 g smör
5 dl florsocker
4 msk Coca Cola
1 msk vaniljsocker

kola eller chokladströssel

Sätt på ugnen på 190 grader
Bröa eller klä en långpanna (ca 30x40 cm) med bakplåtspapper.
Smält smöret.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda ner det torra ingredienserna och tillsätt Coca Colan i smeten, rör så det blandar sig till en slät smet.
Tillsätt smöret och rör om. Häll smeten i långpaannan.
Grädda ca 15-20 minuter. Känn med sticka att smeten känns torr.

Smält smöret. Häll i de övriga ingredienserna och vispa till en jämnsmet.
Bred på glasyren på kall kaka och strö över strössel.
Skär i rutor, ca 5x5 cm.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0