Chokladsockerkaka med kaffe

Idag blev vi bjudna till svärmor på mat. P fick en av hans favvo mat och de är kålpudding, men eftersom jag inte tycker om de, så fick jag kotlett, potatis o sås.. Lika gott som vanligt, så när vi åkte därifrån va vi proppmätta.. Så vi slängde oss i soffan med en gång och kollade på den nya Robin Hood filmen. Är inte riktigt min typ av film, men den va helt okej!

Nu är P inne på dass och grejar, han skrapar bort de sista på tapeten. Skönt, för de har tagit en evighet.. Sen ska bara mattan tas bort, sen kan man börja "bygga" upp toan.. =)
Eftersom toan bara är 1x1,5 meter, så är de lite trångt där inne, så han får skrapa i fred =)
För att jag skulle vara lite nyttig oxå, så ställde jag mig o baka. Idag blev de en chokladsockerkaka med kaffe i. Är som en vanlig sockerkaka, så de va super lätt o göra..
Den blev väldigt hög, så den va möe högre än formen, så den blev väldigt ful när jag stjälpte upp kakan på fatet.. Sen blev den väldigt smulig, så de va inte lätt och skära el äta den..

Efter jag bakat skruvade jag ihop komoden till badrummet, gjorde lite fel först, men som tur va de lätt o rätta till  =)



Chokladsockerkaka med kaffe

Du behöver:
100 g smör
1 ½ dl vatten
2 tsk frystorkat kaffe
2 ägg
3 dl strösocker
1 ½ tsk bakpulver
3 msk kakao
3 dl vetemjöl
Florsocker till garnering

Gör så här:
Lägg smöret i en kastrull och häll på vatten och kaffepulver. Smält på medelhög värme. Rör om och låt svalna.
Vispa ägg och socker pösigt.
Vispa ner bakpulver och kakao.
Häll på vetemjöl och matfettblandningen samtidigt och vispa ihop.
Häll direkt i en bröad form och grädda i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter i 175 grader.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0