Äppelkaka...

Jag och vovven gick en liten sväng på framsidan på huset så han blev av med lite energi, och lite längre bort på framsidan finns de ett äppleträd, så va där och tog några äpplen, så när jag kom in började jag baka en äppelkaka. Hitta receptet på Coop när jag va där häromdan. Den blev inte så hög, men de va inte heller så möe smet så de va väl inte så konstigt då..
Har inte bakat på några dagar, så de va riktigt kul och baka idag. Vovven va lite rädd för elvispen först, men efter ½ minut så va de inte farligt längre för då la han sig precis nedanför där jag stod. Han hoppades kanske att de skulle åka ner nåt smarrigt som han kunde äta =)
Läste nu igen på receptet när jag skulle skriva in de här och såg att de skrivit gräddningstiden 2 ggr. Den ena på 45 min o den andra på 60 min. Och jag läste 60 min, så min kaka blev lite bränd i botten och även lite torr, så 45 min hade vart perfekt.

P är iväg med hans kompis J på kinnekulle. Va nån enduro åkning där uppe. Kul för han o komma ut nu när vi vart hemma några dagar. Han vill nog köra enduro med, men han har fått så ont i sitt knä efter benbrottet för 3½ år sedan. De knäpper i knät när han sätter sig på huk, när han cyklar och när han går i trappen. Så i onsdags innan vi hämta vovven så va vi på KSS. Så nu ska han få en spik bort opererat framöver, för de är antagligen den som ställer till de. Den sitter såpass ytligt med, så den känner man på utsidan på knät. Lite äkligt!!

Sitter här och funderar på va man ska laga för mat idag.. Varför är de så svårt och komma på nåt nytt för?



Äppelkaka

100 g smör
2 dl socker
2 st ägg
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 dl mjölk
2 st äpplen
2msk socker
0,5 tsk kanel

Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj och bröa en rund form, ca 24 cm diameter.
Skala äpplena. Kärna ut och skär dem i tunna klyftor.
Rör smöret och sockret poröst. Tillsätt äggen och rör till en smidig smet.
Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner mjölken och mjölblandningen i smeten.
Häll smeten i formen. Stick ner äppelklytorna tätt i smeten. Strö över socker och kanel.
Grädda mitt av ugnen i ca 45min. Känn med en sticka att kakan är genomgräddad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0