Blåbärskaka i långpanna

Igår va en kompis o hennes dotter här för att kika på vovven, så bakade choklad/kladdmuffins, men de har jag redan visat här innan. De är några riktiga favoriter som ä goda med en klick grädde som bakas ofta här hemma..

Idag har jag bakat blåbärskaka. Den blev sådär, den blev väldigt kompakt. Men skulle inte vara nåt bakpulver i så den steg inge på höjden, så de va väl därför.. Nästa gång ska jag testa med bakpulver i.

Just nu håller pappa på att fogar våran toa. Går framåt med toan nu.. Skönt.. Vi hade tänkt och spara våran toastol för den va inte alls gammal, så vi ställde ut den på altanen tills vidare och nu när de va kallt förra veckan så sprack den, så nu är de bara o köpa en ny. Lite trökigt, men gött o få ny oxå =)



Blåbärskaka (ca 20 bitar)

Du behöver:
250 g smör
3 ägg
5 dl socker
5 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
200 g frusna blåbär
2 msk florsocker/potatismjöl

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Vispa ihop ägg och socker i en stor bunke. Blanda ner smöret. Rör ner mjölet och vaniljsockret och rör till en jämn smet.
Blanda florsocker (jag tog potatismjöl) och blåbär så färgar de inte av sig på kakan lika mycket.
Klä en långpanna ca 25 x 30 cm med bakplåtspapper och fördela smeten jämnt i långpannan. Strö över blåbären och sätt in i ugnen i ca 35-40 min.


Kommentarer
Postat av: angelica

Skulle rekomendera en kondensfri toa, den är 500 kr dyrare men värd varenda kr.

2010-11-03 @ 10:18:32
URL: http://ajjedahl.blogg.se/
Postat av: Falstaff och hans husse

Vilken blåbärskaka! Den ser härligt jättegod ut! Men visst är den inte lite jobbig att göra?

2010-11-03 @ 20:01:17
URL: http://barfals.blogspot.com
Postat av: Camilla T

Nä, den är jätte lätt och göra.. Synd att den redan är slut, annars så kunde ni få smakat på en bit..

2010-11-03 @ 21:30:26
URL: http://femrumochkok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0