Toscakaka

Uppe med tuppen idag, gick upp kvart över 6.. PUH.. så ikväll efter jobbet kommer jag nog slockna tidigt i soffan =)

Har precis slängt ihop en toscakaka. Ett recept jag fått från Affen som jag jobbade med på Sportlagret.
Denna gången blev den inte lika fluffig och hög som den blev förra gången. Kanske hade en större form denna gången, kommer inte riktigt ihåg.. Men god va den iallafall...



Affens Toscakaka

2 ägg
1½ dl socker
2dl (120g) vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ dl grädde el mjölk
75 g margarin

Glasyr
50 g margarin
½ dl socker
1msk mjöl
1 msk mjölk
50 g skållad, flagad eller hackad mandel

Vispa äggen och sockret poröst.
Tillsätt mjölet, bakpulver, det smälta smöret och vätskan.
Häll smeten i en smord brödbeströdd rund form, ca 1 ¼ liters.
Grädda kakan i 175 grader i 20 min.

Gör under tiden iordning glasyren.
Blanda samman alla ingredienserna i en kastrull. Värm massan under försiktig omrörning till allt blandat sig och tjocknat något. Massa bör inte koka.
Bred glasyren över den knappt färdiga kakan.
Låt grädda ytterligare 10 min eller till den fått färg.


Kommentarer
Postat av: Carro

Mycket god

2010-05-11 @ 16:28:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0