Amerikanska chokladrutor

Idag är jag ledig =)
Denna vecka är de möe jobb, så de är skönt med en ledig dag imellanåt..

I eftermiddag kommer min kompis V hit och hennes söta dotter på fika, och så de fick bli amerikanska chokladrutor idag..
Köpte även delicato negerboll på coop som jag vet dottern i familjen tycker om, iallafall förr, så hoppas hon fortfarande tycker om de =)

Kakan blev helt ok. Smaken va god, men nästa gång ska jag nog ta mindre nötter i, och även nån minut kortare tid så de blir lite kladdigare.. Va gott o ha grädde till den oxå...



Amerikanska chokladrutor
ca 24 st

100g nötkärnor
150 g smör
¾ dl kakao
3 ägg
3 dl socker
2½ dl mjöl
½ tsk bakpulver

Smält smöret och tillsätt kakaon. Rör detta till smeten blir slät. Låt de svalna.
Hacka nötterna,
Vispa ägg och socker vitt o pösigt,
Rör ner chokladblandningen och mjölet blandat med bakpulvret. Tillsätt nötterna och bred ut smeten i långpanna, ca 20x35 cm.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35 min.
Låt kakan svalna något. Skär den sedan med vass kniv i rutor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0