Nougatkladdkaka

Idag blev de bakdag igen, blev 2 st mjuka pepparkakor samma som jag gjorde i söndagskväll, fick beröm av P jobbarkompisar igår så jag baka en till som de kan få fika med imorgon..
Sen blev det även en nougatkladdkaka som ja hitta i en av bakböckerna som man kan köpa med aftonbladet. Den blev ganska bra, kanske inte så kladdig som den egentligen ska vara för jag hade en för stor form. Jag hade en som är ca 25x35 och fick 12 rutor, så den blev ganska platt. Så de hade räckt med form som är 20x30 eller nåt sånt. Sen när man skulle hyvla nougat och ha uppe på gick de sådär, för när man håller choklad i handen så smälte den jätte fort, så de blev inte så bra strimlor och därför blev de inte så snyggt..
P får med den till jobbet imorgon, så får höra domen då om den gick och äta.



Nougatkladdkaka
8-10 bitar

2 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
4 msk kakao
1 tsk salt
50 g smör el margarin
150 g dubbelnougat (3st)

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Börja med att lägga den ena nougatbiten (50 g) i kylen, den skall
användas till dekorering.
3.Vispa socker och ägg poröst. Sikta i mjöl, kakao och salt.
4. Smält smöret och rör i det.
5. Hacka 50 g av nougaten fint och rör sist i den.
6. Häll upp smeten i en smord och bröad form och grädda i ca 15 minuter.
7. Finhacka under tiden den andra nougatkakan och låt den smälta
över den varma kakan.
8. Låt kakan svalna.
9. Tag ur den tredje och sista nougatkakan ur kylen och använd en
potatisskalare att hyvla nougaten till fina små knorrar att dekorera med.


Kommentarer
Postat av: Malin L

År sjukt avis på P:s arbetskamrater för dubbelnougat är bland det bästa jag vet!

2010-03-06 @ 11:03:39
URL: http://annamalinska.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0