Morotsbröd

Hitta häromdan ett recept på morotsbröd som såg så jäkla gott ut, så efter jag vart och klippt mig idag på förmiddagen så satte jag igång och började baka..



Morotsbröd
ca 12-14

3  stora finrivna morötter
50 g jäst
2 msk ljummet vatten
5 dl filmjölk eller yoghurt
1 tsk salt
2 matskedar honung
0,5 dl rapsolja
2 dl rågsikt)
2 dl havregryn
8-10 dl vetemjöl.

Gör såhär
Skala och finriv morötterna.
Smula jästen i en bunke, tillsätt ljummet vatten och rör runt tills jästen löser sig.
Häll i filmjölk, (yoghurt), salt, honung och rapsolja.
Tillsätt rågsikt, havregryn och vetemjöl under omrörning och arbeta till en smidig deg.
Tillsätt morötterna och eventuellt mer vetemjöl om det behövs, tills degen släpper ifrån kanterna.

Låt jäsa under duk i 40 min.
Forma runda bullar av degen.
Låt jäsa 30 min, sätt under tiden på ugnen på 225 g.
Grädda i 15 min.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0