Vaniljdrömmar

Idag har jag bakat vaniljdrömmar..
Tycker köpta vaniljdrömmar från Gille är supergoda, så tänkte testa om de blir lika goda och baka själv.
Hitta ett recept på matklubben.se som jag följde och de stod att de skulle blir 40-50 st, men jag fick 32 st och det blev väldigt små.



75 g smör eller margarin
1-1½ dl socker
½ dl olja
2½ dl vetemjöl
½ tsk hjorthornssalt
1 msk vaniljsocker eller vanillinsocker

Sätt ugnen på 150 grader.
Rör rumsvarmt fett och socker poröst.
Tillsätt oljan och rör smeten pösig.
Blanda mjöl, hjorthornssalt och vaniljsocker.
Rör ner det i smeten.
Använd gärna matberedare.
Rulla degen till längder, dela dem i bitar och rulla små bollar.
Lägg dem på plåtar, smorda eller med bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen ca 15 min.
Kakorna ska vara blekgula och ha spruckit lite.


Kommentarer
Postat av: vera

var de goda? kanske man kan bli bjuden en dag när solen lyser och vi kan sitta ute och fika ;)

2010-04-09 @ 16:23:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0