Piroger..

Så tråkigt med att laga vardagsmaten tycker jag för de blir lätt samma mat hela tiden, men idag försökte jag skoja till de med lite piroger..
Rätt lätt och göra, men svårt och få dem fina.. men men de gick och äta ändå =)

Här kommer receptet, köttfärsen blev lite väl stark, undrade varför men nu när jag ska skriva av receptet så står de 2 KRM med cayennepeppar jag tog 2 TSK.. OOOOPS

Sen gjorde jag också halva satsen med ost/skinka och oregano, vilket blev gott också, men snåla lite med osten för de blev lite torrare..

 
Degen:
200 g smör
5 dl mjölk
50g jäst
1 tsk socker
1½ tsk salt
13½ dl vetemjöl + ca 1 dl till utbakningen
1 uppvispad ägg till penslingen.

Köttfärsfyllning:
500 g köttfärs
1 gul paprika
1 paprika (tog inte jag)
2 vitlöksklyftor
1 tsk salt
2 tsk spiskummin
2 tsk chilipulver
2 krm cayennepeppar
3 msk tomatpure
1,5 dl vatten
1 msk maizena majsstärkelse (behövde aldrig jag använda)

Smula jästen i en bunke.
Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37 grader.
Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig.
Tillsätt socker, salt och nästan allt mjöl (spara 1-2 dl till utbakning).
Arbeta pirogdegen smidig tills den släpper bunkens kanter.
Låt pirogdegen jäsa övertäckt i 40 min.

Förbered fyllningen (exempelvis köttfärsfyllning - se nedan).

Sätt ugnen på 225 grader.
Knåda degen någon minut på mjölat bakbord.
Dela degen i 24 delar. Rulla en bit i taget till en rund bulle och kavla ut den till en ca 12 cm stor rundel.
Fördela fyllningen i en hög i mitten, ca 3 msk, och vik ihop till en pirog. Tryck ihop kanterna med en gaffel.
Lägg på bakplåt med bakplåtspapper. Pensla med uppvispat ägg.
Grädda pirogerna mitt i ugnen 12 minuter.

KÖTTFÄRSFYLLNING:
Bryn färsen i olja/smör. Hacka löken och paprikan och tillsätt dem.
Pressa i vitlök samt tillsätt salt, spiskummin, cayennepeppar, chilipulver och tomatpuré. Fräs pirogfyllningen i några minuter under omrörning.
Rör ut majsstärkelse i ett glas med kallt vatten tillsätt det till färsröran. Låt koka några minuter tills vätskan kokar in. Låt fyllningen svalna något. Den ska ej vara rinnig - koka den isåfall lite mer så att den kokar in.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0