Kladdkakesandwich med Marabou Oreo

Jag och några kompisar va på Melodifestivalen i Lidköping när de sändes därifrån och när man gick ut därifrån dela de ut div saker bla den nya chokladkakan från Marabou med smak av oreo och häromdan när jag titta i en av mina bakbloggar jag följer så hade hon bakat en kladdkaka med just den chokladen i, så då va jag inte sen att testa de också =)
Smaken blev god, men den blev inte alls kladdig så hade inne den alldeles för länge i ugnen. Sånt blir man lite sur över. Även om de står tex 18 min så kanske min ugn är snabbare än så, så de ä ju ens egna fel att man inte tittar och tar ut den tidigare.. Men men.. Som sagt va smaken va helt okej!


Kladdkakesandwich med Marabou Oreo

2 ägg
3 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
4 msk kakao
100 gram smör

Tryffelfyllningen:
200 gram valfri choklad
knappt 1/2 dl vispgrädde
1 tsk honung
1 msk smör

Ställ ugnen på 150 grader.  Klä en form med måtten 25*35 med bakplåtspapper. Smält smöret till kakan, och låt svalna. Rör ihop ägg och socker, och blanda de torra ingredienserna och rör sedan ner i smeten. Man ska inte vispa, tillsätt sist smöret och häll sedan upp i formen och grädda i mitten av ugnen i cirka 30 – 40 minuter, håll koll så att den inte blir bränd. Låt sedan kakan svalna i kylskåpet i några timmar.
Gör tryffeln, genom att hacka chokladen, koka upp grädden, och ta bort från plattan- vänd ner chokladen och rör tills chokladen har smält, vänd i en msk smör och honung och rör tills smeten är blank. Ställ svalt gärna ett par timmar. Dela sedan kakan på mitten, är den ojämn på några ställen kan du jämna till dem med ev kniv så att de är på ett ungefär lika tjocka. Bred ut fyllningen över ena kakan och lägg den andra över som ett lock. Ställ in i frysen ett tag- ett par timmar eller över natten. För att det ska bli lättare att skära fina bitar. Dela sedan kakan i fyrkanter och sedan lä diagonalen så att de ser ut som små sandwich.

---------------------------------------------

Detta receptet är hämtat från --> http://jennysmatblogg.damernasvarld.se/ <--  som har en jättebra blogg med både mat och bakverk.. Där hämtar jag mycket av mina recept!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0