Randig pannacotta...

I lördagskväll va de dags för en liten p-fest från mitt sommarjobb. Va alla som jobbat på cafét i somras som va där. Så va de lite knytkalas så blev thai och chilensk mat och min randiga pannacotta och chokladtårta till efterätt. Tror både mat och efterrätt gick hem..
Synd bara att alla typ åkte hem halv 10, så de va ingen vidare fest, men kvar blev M, I och jag som delade på 1-2-3-4 vinflaskor så vi hade de jätteroligt och vips så blev klockan halv 1.. Vi prata om allt och inget.. Skönt att få prata av sig men även skratta av sig!

Som sagt va så gjorde jag efterrätten, ett recept jag hitta på Rönisch sida som Matplatsen.se gästbloggar på. Blev randig pannacotta som bestod av citron, vanilj och jordgubbspannacotta. Blev helt okej om jag får säga de själv..
 
Här kommer receptet

 
4 port

Citronpannacotta:
2 1/2 dl vispgrädde
1/4 dl socker
rivet skal av 1/2 citron
2 msk pressad citron
1 gelatinblad
(ev lite karamellfärg för gulare färg)

Vaniljpannacotta:
2 1/2 dl vispgrädde
1/4 dl socker
1/2 vaniljstång
1 gelatinblad

Jordgubbspannacotta:
2 dl vispgrädde
1/4 dl socker
3/4 dl jordgubbspuré (mixa färska jordgubbar)
1 gelatinblad

Lägg gelatinbladen i kallt vatten 5 min. Värm resterande ingredienser till resp pannacotta och låt sjuda 5 min. Ta kastrullen av plattan och rör ner det urkramade gelatinbladet. Häll upp i fina glas eller formar.

Förbereder man denna dessert i tid så kan man göra ett lager i taget och låta stelna i kylen ca 2 h innan man gör nästa. Har man lite mer bråttom kan man göra många olika små portioner med smakerna för sig.

Garnera med färska bär, kanske en klick grädde och choklad

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0