Göta Kanal..

Förra söndagen började min lilla minisemester för detta året.
Då va de nämligen dags för en Göta Kanal tripp med våra kompisar på deras båt. En väldigt lyckad semester!

Började söndagen med att jobba 6-15 och sen direkt hem för att packa de sista och göra en Västerbottenpaj för att ta med mig till båten. Sen va mina föräldrar snälla och skjutsa mig till Sjötorp där resten av gängen vänta på mig då de börja resan med båten från Kållandsö tidigare på dagen.
Sen väntades min paj och även kräftor/räkor och självklart ett och annat glas vin. Va rätt trött sen på kvällen då jag gått upp klockan 5, så på kvällen va de riktigt skönt att gå och lägga sig och jag somna nog på 5 sekunder..
Sen på måndag morgon va de dags att fortsätta våran resa och börja med att slussa de 2 första slussarna, vilket vi fick en ganska bra rutin på hur man skulle göra och vem som gjorde vad. Sen va de bara och åka vidare mot resten av de 18 slussarna för att nå målet Karlsborg/Vättern.
 

Här väntar J, H och P ute på båten för att första slussen i Sjötorp ska öppnas medan jag och L stod på kanten för att ta imot repen (som de inte heter utan tampar tror jag)
Gick så bra och slussa och vi hade sån tur som knappt behövde vänta utan kunde köra rakt in i slussarna så på kvällen hade vi redan nåt Töreboda. Vi hade dock tänkt och stanna lite tidigare på vägen, men fanns ingen plats kvar på gästhamnarna el också fanns de inte el som vi behövde ha för att ladda upp elprylarna på båten..

En av slussarna vid Sjötorp


Jag hade min plats på sidan av båten för att hålla ifrån den så den inte åkte in i stenväggen för puttifrånkorvarna klarar inte alltid och hålla båten ifrån kanten, så här va en av mina utsikter. Rätt häftigt och se vatten linjen när man satt där.

Broöppning i Lyrestad vid E20..

Nådde som sagt va Töreboda på eftermiddagen/kvällen där vi fick en helt okej "parkering" på gästhamnen vid Campingen, så där satt vi och kollade på folk och helt plötsligt ser jag en kompis som va ute och powerwalka. Sa när vi kom in till Töreboda att här har jag en kompis och wips så kom hon. Tror inte vi har sett varandra på 2 år el nåt så va kul att träffa henne, dock blev de inte så länge för hon skulle vidare att ut och gå och vi på båten skulle bada. De hade nämligen en pool vid campingen där vi gick för att bada och så stod de att de skulle vara 25 grader. Pyttsan heller, va ISKALLT. Jag gillar och bada i pooler men ja gick upp efter 3 minuter tror jag. BRRRRR.. Sen på kvällen grilla vi fläsk ytterfilé i god glaze om J hade gjort..

På tisdagsmorgonen kunde jag inte sova, vakna innan kl 6. Och kände att jag inte kunde ligga kvar för då skulle jag väcka alla andra på båten, så jag tog på mig skorna och gick på en promenad längs Göta Kanal. Va hur gött som helst. Hade endast linne och shorts men frös inte alls och då va hon 6 på morgonen. Helt vindstilla också.. Så gick en runda på några km, dock med fel skor så fick blåsor på hälarna. Mindre mysigt, men va gör de.. de går ju alltid över..
 

Min vy på min promenad vid Töreboda..

Sen vid lunchtiden när grabbarna hade vart på systemet för att fylla på förrådet (de undra vart alla öl och sprit tagit vägen, de va helt puts väck, konstigt??) åkte vi sedan vidare. Passerade ytterligare några slussar och broar men inte alls lika många som dagen innan så därför kunde jag och H lägga oss fram på båten och sola/slappa/läsa. UNDERBART, dock inte lika underbart på kvällen när jag va röd som en kräfta och brände upp hela ansiktet.
Kom sen fram till sjön viken där de andra va modiga och bada.. Inte jag, va ju bara 18 grader i vattnet.. Brrrr igen.. Jag som egentligen älskar och bada men måste va minst 25 grader för jag ska hoppa i...

Min utsikt från båten när vi åkte på sjön Viken.

Sen nådde vi ett av våra mål nämligen Karlsborg. Där va de inte lätt och hitta båtplast men till slut så fick vi en plats. Efter maten gick vi en promenad men då börja de mulna på och börja blåsa, men vi trotsa de och gick o spela minigolf. Svåra baner och så va kanten på banorna så låga så bollen studsa över flera ggr.. Så jag förlora tror jag.. Skitspel!!
Som man säger sjön suger, så gjorde den de för vi blev alla jättetrötta så blev tidigt i sängen, så på onsdags morgonen vakna jag tidigt igen, men lyckades då väcka både P och H, så H följde med på promenad. Gick mot fästningen. Trodde man kunde se mer av den, men va ju bakom alla murar och grejor så va inte så möe att se. Får nog åka dit en annan dag för jag tycker sånt är lite kul att titta på. På vägen hem börja de regna och sen regna/blåste de nästan hela dagen så vi fick ligga kvar i Karlsborg, dock hitta vi en bättre båtplats runt lunch, så vi kunde se mer och låg mer skyddade.
Den dagen kände jag mig som en alkolist. Ush.. Börja med första glaset rödvin kl 10 på morgonen sen drack jag konstant hela dagen kändes de som. Men va ska man göra när de regnar o regnar utanför. Tyckte vi hade en mysig dag den dagen trots regn. Vi satt och spela kort, diskuterade, läste bok, låg och vila m.m Precis som semester ska vara! På kvällen börja de spricka upp så vi grillade slovaki, tzatsiki och tortilla bröd. Helt okej blev de, kanske lite för stark tzatsiki av all vitlök men som tur va så åt alla av den så vi stank lika mycket efter den måltiden =)
Som alla andra dagar vakna ja tidigt den morgonen, så halv 7-7 va jag och gick i ett underbart Karlsborg längs vattnet och titta på lyx hus och ut över sjön.


Underbart!!

Eftersom allt gått så mycket snabbare än vi tänkt längs kanalen, så åkte vi vidare ut på Vättern och mot Hjo. Råkade somna av allt gungande så missa hela den resan nästan. Dåligt av mig!!

Hjo va tyvärr mitt slutmål =(. Där va jag tvungen att hoppa av för att dagen efter va min semester slut och dags att börja jobba. Kändes riktigt tråkigt att behöva lämna de andra. Kanon väder va de och de skulle vidare mot bla Visingsö. Men är bara och gilla läget. Får vara glad att jag har ett jobb att gå till för snart är de slut med de också.
Så efter att vi gått en vända i Hjo och ätit mat, solat lite så kom mina föräldrar med fika korgen så vi fika innan de va dags att åka hemåt.
Har som sagt va haft en kanon mini semester med både sol och regn och trevligt sällskap. Tack H o J för att jag fick åka med!!

Nu sitter jag här med katten i soffan och deppar lite. Sambon är kvar på båten. Han sa han kunde hoppa av samtidigt som mig, men han ska inte bli drabbad av att jag jobbar så han är kvar på båten tills på måndag kväll och har lite extra semester. Så på måndag kväll ska jag antagligen hämta han i Sjötorp igen el vart de nu kan tänkas vara utmed kanalen. Då har vi nämligen ingen mer hundvakt, så han behöver komma hem och ta hand om Nelson.
Han har fått vart hos svärmor hela veckan, är precis att vi ska få hem honom, hon vill nämligen ha kvar honom men hon ska iväg själv på en semester, annars hade vi nog inte fått de, så är ett gott betyg att han har skött sig där borta vilket är kul att höra!

Kommentarer
Postat av: Gordons husse

En jättetrevlig reseberättelse! Roligt att läsa och att titta på de fina bilderna.

2013-07-15 @ 11:00:07
URL: http://www.gorbarfals.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0