Marängmums..

Igår bakade jag något nytt igen så jag äntligen har något och blogga om..
 
Blev marängmums men även kallad macaronbiskvi. Men tycker marängmums lät bäst så de väljer jag och kalla dem =)
Tyckte de dock blev lite smaklösa. Skulle nog haft mer smörkräm mellan varje kaka, men de vet jag till nästa gång, att jag inte ska snåla..
 
 
Här kommer receptet:
 
Marängmums
ca 25 st
 
200 g sötmandel/mandelmjöl
4 äggvitor
5 dl florsocker

Fyllning:
200 g smör, rumsvarmt
2 dl florsocker
2 äggulor
4 tsk vaniljsocker
(Jag busade till de och hade i ca 3 msk nutella i oxå)

Garnering:
100 g mörk choklad
2 dl kokos
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Mal mandeln fint  till mandelmjöl eller använd färdigt mandelmjöl. Det gjorde jag och jag har köpt mitt på Lidl. Väldigt bekvämt :)
Vispa vitorna till ett hårt skum. Blanda i florsocker och mandelmjölet.
Lägg två bakplåtspapper på var sin plåt. Smörj dem med lite smör, då lossnar kakorna lättare när de är klara.
Klicka ut smeten i små runda kakor, ca 25 stycken, på plåtarna.
Låt dem vila en stund (jag lät dem vila ca 10-15 minuter). Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter.

Under tiden som kakorna svalnar gör du fyllningen. Blanda alla ingredienserna till en smet.
Bred på fyllningen på kakornas undersidor och lägg ihop två och två.
Smält chokladen över vattenbad.
Dela de dubbla kakorna på mitten och doppa långsidan (där du skurit) i smält choklad och därefter i kokos.
Låt dem torka på bakplåtspapper och lägg dem sedan i en burk med lock och ställ in dem i kylen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0