Kolakakor...

Imorgon kommer 3 kompisar hit så då måste man ju bjuda på fika. Men bara för jag måste baka och att de måste bli bra så blir de kasst!
Ingen bra dag idag alltså med min bakning.. Är dock ingen bra dag överlag, för jag har nämligen blivit superhes. Va inte så lätt när jag skulle till apoteket idag och hämta ut mina recept och få fram va jag ville och även inte när jag skulle prata med mammsen i telefon förut.. Men men.. går nog snart över... Lungt och tyst är de i huset iallafall för min sambo är inte så värst pratglad heller då han ä hemma och sjuk oxå.. Jippi vilken kul dag?!?!
 
Gjorde kolakakor, som ni får receptet på här nedan, de blev väl halvbra. Smöret i smeten skönk till botten så de ä superflötiga där. Sen hände de nåt med kolasåsen, den sjönk den med och inte la sig uppepå som de skulle.
De blev supermastiga oxå, gjorde de i alldeles för stora muffinsformar, nästa gång får ja leta fram några små formar istället, el oxå får man dela på dem..
 
Sen baka jag macarons. De blev verkligen kassa. De höjdes inte på höjden som de ska och av 30 kakor så va de 3 som inte sprack.. Världelöst! Snart dags och sluta baka tror jag och köpa på konditori istället!!
 
 
Här kommer receptet på min kaka...
 

Kola kaka

ca 25 st

 

300 g smör

3 dl strösocker

3 dl havregryn

1 ägg

5 dl vetemjöl

4 tsk bakpulver

 

 Kolan:

200 g smör

1 dl ljus sirap

2 dl strösocker

4 msk kakao


Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och blanda ner de övriga kakingredienserna. Klicka smeten i formar, ca en matsked i varje. Gör en grop i varje. Grädda mitt i ugnen i drygt 10 minuter (jag grädda i 13 min).

 

Blanda alla ingredienser till kolan och koka kolasmeten i två minuter. Fördela kolan i kakorna.

Låt stelna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0