Stockholm..

Helgen som varit har jag och sambon spenderat i Stockholm. Åkte dit med våra goda vänner för en liten miniweekend.
Känns som vi vart i hela Stockholm för man har gått och gått och gått, men nu när man titta på kartan i efterhand så ser man att man typ bara vart inom 1-2 km area och gått runt. Kanske lite större, men ser litet ut på kartan för Stockholm är så stort..
 
Vi har hunnit med många tursistställen på våra 3 dagar. Vi börja med att åka till Gamla staden och kollade på alla smala gränder och torg och kyrkor. Kyrkor fanns ju överallt, fattar inte varför de byggde såååå många. Känns lite onördigt om man frågar mig. Fick även se kulan i väggen som nästan är de enda minnet jag har kvar från när jag va i Stockholm sist för 15-20 år sedan. Hade lite minne utav fontänen som va på samma ställe som kulan i väggen, men vet inte om de är ett minne från när jag vart där el om de är ett minne från att har sett ett foto i fotoalbumet på mig och min syster. Jaja.. Nu har jag sett de och förhoppningvis kommer jag komma ihåg de denna ggr i några år iallafall..
 
Smala mysiga gränder..
 
Kulan i väggen..
 
Storkyrkan
 
Gick vidare till Storkyran. Fattar inte hur folk fick plats och se när bröllopet va där för 2 år sedan el när de nu va. Gatorna är ju supertrånga ju och då ska ändå bilar och sånt få plats.. Va även inne och kika inne i kyrkan. Många gravar och statyer, men man har ju ingen koll på vad/vilka de är, så man skulle behöva en rundvandring om man ska fatta nåt.
Efter de blev de en tripp och kolla slottet, fast vi va en bite ifrån, gick vid riksdagshuset vidare mot drottninggatan och mot hötorget där vi gick ner i en saluhall och käkade mat. P och J käka något konstiga rullar med lammkött och korvar och va de nu mer. Såg inte alls goda ut, men som tur va så fanns de kebab till mig =)
 
Lilla slottet..
 
Efter de blev de en tur på sveagatan för att sen släppa av grabbarna så de fick gå och dricka öl så vi brudar kunde gå iväg och shoppa i fred utan och ha suckande och stönande karlar bakom oss hela tiden. Dock hitta vi inte så möe och shoppa. Men blev lite kläder och prylar iallfall.
Sen åkte vi till öldrickargubbarna och vila bena en stund. Kändes verkligen att man gått i många timmar. Sen tog vi bussen mot söder, fast vi klev av efter 1 station bara för att se utsikten över hela djugården, skeppsholmen (tror den hette så), Gamla staden, strandvägen och toppen på slottet. Va en jättefin utsikt!
 
 
Sen vidare mot en pub som vi först inte hittade, men sen så. Blev bara sittandes där en liten stund, tyckte de va himla stojjigt där, så vi tog vårat pick och pack och tog bussen "hemmåt" mot Tyresö där vi bodde.
Vi hyrde jättefina rum i en lägenhet där H´s föräldrar bodde. Hade kök och hela fadderullan. Perfekt boende! Men H´s föräldrar va så snälla så de bjöd oss på mat på kvällen. Efter ett glas gin och tonic, cider och 1-2 el kanske 3 glas rosevin stöp vi säng. Helt sluta efter alla promenader på dagen  =)
 
Dagen efter blev de buss och tunnelbana som avslutades med Djurgårdsfärja över till Djurgården och Skansen. Där fördrev vi mååånga timmar och kollade hus och djur. Hade ganska tur med vädret, va precis de sista som de började regna, men då gick vi in på akvariet och titta på läskiga ormar och krokodiler så blev bra ändå.
Efter de tog vi spårvagen in mot NK huset, Kungsträdgården, Hötorget, Åhlenshuset innan de bar hemmåt igen för ytterligare en god måltid med mat.
 
En stor nallebjörn som klättra jättehögt i trädet på Skansen..
 
Söndagen började J bli lite halvkrasslig och vi andra va lite halvsega/trött så vi åkte ifrån Stockholm vid 10 tiden tro jag hon va för att styra bilen hemmåt igen. Med en mellanlandning på StadiumOutlet i Örebro för att köpa nya träningsdojor och även IKEA så klart! Kan ju inte åka förbi IKEA utan och gå in =) Självklart köpte man ljus som vanligt, va annars =) Även 12 st stora vinglas fick följa med, så nu måste de rensas på glas i skåpen så man får plats med de nya. Va kanonpris på dem, så man får ju passa på och köpa sånt då, fast man egentligen inte kanske behöver de.
 
Har alltså haft en kanon bra helg i Stockholm, och Nelson vart hos Svärmor och blivit bortskämd med de mesta men han blev allt lite glad och se oss. Även lilla Sixten som min mamma tagit hand om, va oxå glad att se mig/oss och låg och gossa massa med mig =) Härligt med djur, ibland!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0