Hemma...

Nu är vi hemma igen efter en vääääääldigt skön semester i Egypten.. Har vart kanon hela veckan. Vädret va helt ok fast de har blåst ganska mycket så de inte blev så mycket snorkling som vi tänkt och även lite disigt vissa dagar. Men vi har haft de lungt och skönt och mycket solning/slappning i solstolarna. Varken jag el P är några bokläsare med jag läste ut min bok på 3 dagar och P läste ut 2 böcker på veckan, så man kopplar verkligen av på ett annat sätt än när man är hemma.

Vi bodde på ett 4++ hotell vilket va ett jätte bra hotell. Enda nackdelen som jag kan komma på varför de inte är ett 5 stjärnigt hotell va att poolerna inte va uppvärmda. Va bara 19 grader i dem, vilket gjorde att man inte kunde bada så länge utan man fick tuppaskinn och frös rejält. Jag älskar egentligen och bada i pooler. Stå på händer och kullebyttor och annat, men på denna semestern fick H nästan tvinga i mig i poolen för att jag skulle bada. Så blev inte så möe badat för min del.
Pga blåsen va de röd flagg i havet 3 el 4 dagar, som betyder att man inte får bada för de va för stora/kraftiga vågor, så där blev de bara bad 3 dagar. Va 22 grader i havet tror jag, vilket va lite varmare än poolen men va lite kallt ändå =) Bada i havet är jag ingen riktigt fan av men har nog med att när jag va runt 12 el nåt så bada jag i Spanien och kommer under massa vågor och kom inte upp, så tror de sitter lite i bakhuvudet, sen är de lite obehagligt och få in salt i ögon/mun =)

Rummen va kanon, hade utsikt över både poolerna och havet. Och vi fick vårt rum brevid vårt resesällskap vilket va jätte smidigt när man tog en drink på balkongen på kvällarna =)
Hotellet va jäääätte stort. De första dagarna hade man inte riktit koll vilken gång man skulle gå för att komma till poolen/resturangerna/lobbyn/havet, men som tur va lärde vi oss de fort. Fanns flera barer och resturanger, så de största bekymret vi hade på dagarna va: Vart ska vi äta idag? Tror vi testa alla resturanger förutom en taps resturang som man va tvungen och boka bord till, som vi alltid missade. Va lite synd för de hade vart kul och testa på det då jag aldrig ätit det. Vi åt mestadels på bufferna vilket passa mig bra för då kunde man välja de man tyckte mest om, för de har lite spec kryddning på sin mat. Men vid varje måltid hitta man alltid nån favorit och äta. Lite synd och vara GB opererad ibland för när man hittar nåt riktigt gott och äta så hade man gärna viljat ha lite mer. Men jag blev nöjd ändå..
Va kanon med all inclusive då man kan beställa hur möe dricka/öl/drinkar man ville när man låg på poolen och även till maten. Även man slapp och tänka på pengar och va de kosta och hålla på med notan.
Vi växla pengar innan vi åkte för att ha till lite nöje där nere, så vi unna oss snorkelutflykten och även jag och H fick massage 2 ggr, vilket va super skönt. Man va helt mör i kroppen när vi kom ut därifrån. Blev även lite shopping vid hotellet och 2 besök på OldMarket. Så är nu ägare av 6 par converse skor till =) Och P fick 5 tshirtar/pike. Kosta skit och ingeting. Kompisarna köpte även jättefina klockor till superbilligt pris. Vi har lite pengar över från växlingen för utflykten va lite dyrare så de fick vi betala med kort, så nu har vi en orsak till att åka tillbaka, måste dit och shoppa lite till =) Även få snorkla lite till pga blåsten. Vi kom på flera orsaker varför vi skulle åka tillbaka, så de skulle vara riktigt kul och åka iväg nästa år igen! Va en perfekt tid att åka, kanske åka en vecka senare för då är de lite varmare, men är jätteskönt och få ett avbrott på vintern/våren och komma iväg och gotta sig!

I torsdags när vi skulle åka hem så kom vi till Sharm El Shejks flygplats vilken va jätteliten och MASSA med folk. Som tur va så fick vi tag på ett bord som vi kunde sitta vid för radarn på flygplatsen hade gått sönder. Så planet som vi skulle åka hem med fick aldrig landa och gjorde att de blev förseningar med 3 timmar.
När vi väl kom iväg så va de frid och fröjd och när vi trodde att vi snart skulle landa i Göteborg fick vi reda på att besättningens arbetstimmar hade gått ut pga av alla förseningar så vi fick istället landa i Köpenhamn. Då blev man lite grinig för vi va ju så nära hemma. Först sa de att vi skulle åka buss från Köpenhamn till Göteborg som vi absolut inte såg fram imot men istället fick vi ligga på hotell på natten. Även om de inte blev många timmars sömn för vi kom till hotellet runt tjugo över 1 och kunde inte somna med en gång och sen upp kl 5 för att äta frukost, hitta spårvagen och ta oss till Kastrup och även hitta där inne vilket inte va de lättaste. Kl 9 va de tänkt att vi skulle lyfta med blev förseningar även där så kvart i 10 lyfte vi. Sen 30 min senare landa vi äntligen i Göteborg. Inte alla resor som man får åka till 2 resemål på en och samma semester =)
Blev lite panik där på planet för hur skulle vi göra med Nelson. Han va ju redan hemma och väntade på oss, men vi fick ringa och väcka våra kära grannar som va snälla och tog honom de 12 timmarna som vi va försenade. Skönt att ha räddare i nöd i närheten!

Bilder kommer i ett separat inlägg lite senare. Ja vill ha en ny kamera som jag har sagt i 2 år att jag vill ha. Såg många kort är väldigt suddiga och inte alls skarpa. Vill egentligen ha en systemkamera, men en systemkamera är inte lika smidig och ha med sig överallt, så tror inte man skulle ta lika mycket kort då?


Kommentarer
Postat av: Elin

Vad härligt att ni verkar ha haft en sån toppen semester. Men vilket trassel för att komma hem tur att det löste sig relativt bra ändå.

2012-03-24 @ 22:16:55
Postat av: Grannarna

Vilken trevlig reseberättelse! Nu ser vi fram mot fotona ...

2012-03-25 @ 10:50:42
URL: http://barfals.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0