Delicatobollar..

Jag har många laster här i livet, men en stor last är DELICATO bollar. På gott och ont hitta jag ett recept häromdan på nåt likanande. Baka dem igår för att fira min namnsdag (japp, de finns ursäkter till allt för att få baka och äta saker :/ ) och är riktigt nöjd över resultatet. De smaka nästa som delicato så dessa kommer jag absolut göra igen!! Kanske inte ska doppa dem i choklad nästa ggr dock, för de va lite krånligt och kan även leva utan de, för de va innehållet som va de godaste... =)

3½ dl havregryn
100 gram rumstempurerat margarin
0,7dl socker
1 kryddmått vaniljpulver (eller ½-1 tsk vaniljsocker)
1½ msk kakao
1 msk grädde
ev. en liten skvätt kallt, starkt kaffe

Kokos
30 g Mörk choklad (jag använde 150 g, men är nog för jag kladda så möe)

Mixa havregrynen till ett mjöl, jag gör det i vår mixer.
Vispa sedan ihop margarin & socker innan du tillsätter alla övriga ingredienser förutom kokos och choklad.
Låta den jämna smeten svalna i kylen en stund. Smält under tiden mörk choklad i ett vattenbad eller försiktigt i micron. Gör sedan bollar av smeten som du rullar i den smälta chokladen innan du rullar dom i kokos.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0