Tacotårta...

Va trött man blir på den gamla vanliga maten, så idag har jag/vi testat nåt nytt.. Nämligen tacotårta.. Riktigt gott fast man orka inte så mycket för den var ganska mastig, men va väl för de ä typ 5 dl ost i/på den.. Men med en god sallad till så va den RIKTIGT god.. Kul att göra nåt nytt utav tacosen..

När jag ska ta kort på mat, så ser de groteskt ut, absolut ingen som blir sugen på att laga de när man ser bilderna.. Vet inte alls hur man gör när man tar kort på mat, så ni får ta bilderna som de är..

Här kommer receptet!



Tacotårta

1 pkt mjuka tacoskal
500 g nötfärs
1 pkt taco kryddmix
1 burk tacosås (klassisk tacosalsa)
1 hackad purjolök

1 burk (2,5 dl) crème fraiche
1 dl grädde
1 pkt philadelphiaost
1 burk majs
salt
grovmalen svartpeppar
ca 3 dl riven ost

1 extra burk tacosås (uteslöt jag, då jag inte är så förtjust i det)
lite extra riven ost till översta lagret

Börja med att hacka och bryna purjolöken, tillsätt sedan köttfärsen, kryddmixen och sedan tacosåsen.
I en bunke vid sidan av - rör samman crème fraiche, grädde, riven ost, philadelphiaost och majs, och krydda med salt och peppar.
Lägg ett tacoskal på en plåt med bakplåtspapper och bre på köttfärsröra. Lägg på ett skal, och bre på oströra. Lägg på ett nytt skal, och bre på tacosås från den extra burken (som jag uteslöt då jag inte är så förtjust i det). Sedan är det bara att varva och bygga på tills ingredienserna tar slut.
Ifall tårtans kanter börjar slutta för mycket nedåt och det känns riskabelt att stå och bre på fyllning högst upp, bre då på fyllning på varje skal innan du lägger det överst. På det sista och översta lagret - garnera med lite extra riven ost. Spetsa gärna tårtan med några grillspett ifall du har några, så glider inga av tårtans lager omkring.
Gratinera i mitten av ugnen på 225C i ca 20 min, tills osten har fått fin färg. Låt tacotårtan stå orörd i 10 minuter innan du skär i den, så kommer den att hålla formen fint. Glöm inte att ta ur grillspetten! Servera med sallad och ev tacossås som min andre hälft ville ha till.


Kommentarer
Postat av: Falstaffs husse

Bilderna är inte alls dåliga. Det vattnas i munnen på oss när vi ser dem!

2011-10-09 @ 17:30:15
URL: http://barfals.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0