Bacon/broccoli paj och tacopaj

Idag har jag stått i köket i evigheter känns de som, för jag har nämligen gjort 2 st pajer. Är så smidigt och ha i frysen nu när jag börjar jobba mer, är bara att ta med sig ihop med lite grönsaker. Perfekt!
Blev bacon/broccoli paj med ädelost i och tacopaj. Jätte goda båda två.. Är de pajerna som jag brukar göra när jag gör paj för de är ganska lätta och göra, men med alla moment så tar de ändå en stund och göra dem..



Tacopaj

Pajskal:
150 gram margarin
3½ dl mjöl
3 msk vatten

Fyllning:
500 gram köttfärs
1 påse kryddmix
vatten
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 st hackade tomater
(5-6 pepparoni på burk)

Topping:
3 dl creme fraiche
2 dl riven ost
salt, peppar, vitlökspeppar

Blanda alla ingredienser till pajskalet i en matberedare. Lägg in klumpen/degen i kylen i minst 30 min.
Gör under tiden fyllningen.
Stek köttfärsen, häll sedan i lök, tacomixen och vatten och låt koka ihop lite. Dra av från plattan och häll i tomaterna så de bara får efterkoka lite och låt svalna lite.
Kavla ut pajdegen och sätt på folie på kanterna på formen (annars är de lätt att de blir brända) och picka degen lite med en gaffel. Ställ in i ugnen i 15 min på 225 grader.
Blanda alla ingredienserna till toppingen och häll i stekpannan med fyllningen och blanda runt. Häll sedan över pajskalet som vart i ugnen. Lägg på ev pepparonin.
Grädda i 30 min i 225 grader..



Bacon och broccoli paj

Pajskalet:
150 gram margarin
3½ dl mjöl
3 msk vatten

Fyllning:
2 paket bacon
6-9 st broccoli (beroende på stl)

Äggstanning:
3 ägg
1,5 dl grädde
2 dl creme fraische
100 gram ädelost
1 dl riven ost

Blanda alla ingredienser till pajskalet i en matberedare. Lägg in klumpen/degen i kylen i minst 30 min.
Stek under tiden bacon som är skurna i 2-3 cm bitar. Låt svalna på hushållspapper. Koka upp broccolin i några minuter. Låt svalna som du sedan skär i mindre bitar.
Kavla ut pajdegen och grädda skalet med folie på kanterna (annars blir de lätt brända) i 15 min på 225 grader.
Lägg på bacon och broccolin på pajskalet. Jämnt fördelat.
Blanda ägg, grädde och creme fraischen i en bunke. Riv ner ädelosten och vanlig ost och blanda ihop med äggblandningen. Häll sedan över bacon och broccolin.
Grädda i ca 20 min i 225 grader..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0