Semlemuffins...

Idag har jag bakat lite, måste ju andvända upp alla muffinsformar jag köpt =)
Idag blev de semlemuffins. Ett lättare alternativ jämnfört med vanliga då man slipper greja med jäst och jäsning och grejor. Väldigt lätta och göra. Har dock inte smakat på dem, då de blev samma antal som personer på P´s jobb. Så får höra imorgon om de tyckte om dem el inte..

Kameran va urladdat så tagit med mobilen så därför är inte korten så bra..



Semlemuffins
12 stora eller 16 mindre

4 ägg
3 dl socker
100 g smör
1 dl mjölk
4 dl mjöl
2 1/2 tsk bakpulver
1 nypa salt
2 tsk kardemumma malen

150 g mandelmassa
3-4 dl grädde
florsocker

Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Smält smöret och häll på mjölken.
Rör ned i äggsmeten tillsammans med de torra ingredienserna.
Fyll muffinsformar till 2/3 och grädda i 200 grader ca 12-15 minuter (jag hade inne dem i 18 min för ja hade stora amerikanska muffinsformar). Låt svalna på galler.

Riv mandelmassa och rör den mjuk med lite mjölk eller grädde.
Vispa grädde.
Skär en trekntig bit ur toppen på varje muffins och fyll med mandelmassa. Spritsa på grädde och lägg tillbaka ”locket” sikta över florsocker.


Kommentarer
Postat av: Elin

Ser super goda ut ju!!

2011-03-16 @ 21:18:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0