Åkt båt....

I helgen har jag och P åkt båt =)
J och H skulle nämligen köra hem sin båt från Kungshamn till Marinan i Lidköping och fråga om vi ville åka med, och självklart ville vi de så svärmor ställde upp och va hundvakt.

Jag kunde inte få ledigt på fredagen + att vi inte hade hundvakt då heller, så vi kunde inte åka med hela vägen så vi hoppade på vid Bohusfästing i Kungälv.


En liten del av Bohusfästing, men vi åkte på den sidan där de va mest träd och buskar så man såg den inte så jätte väl..

Vi fortsätte sedan på Göta Älv mot Lilla Edet där första slussen väntade. Kan säga att jag va lite nervös för har aldrig vart med om de innan så visste inte va som väntade, men gick riktigt bra. Jag stod mitt på båten och höll i väggen så vi inte åkte in i den, vilket är den lättaste uppgiften =)


Göta Älv

Efter Lilla Edet bar de av till Trollhättan där fler slussar väntade, men nu hade nervösiteten släppt eftersom man visste hur de gick till och så.
Trollhättan har 3 slussar på raken och den 4:e strax efteråt men de gick jätte bra förutom 1 gång då de blev nåt undertryck el va de nu heter, så båten åkte iväg för oss, men som tur är så har de en bra båt så de va bara och styra den tillbaka så va allt frid och fröjd sen förutom att vi tappa pinnen man håller båten med, men den gick lätt och fiska upp igen =)


Längst ner av slussarna...


Inne i den ena slussen, kolla på bilden längst till vänster i stenarna, visst ser de ut som en gubbe?


Rätt stora dörrar/portar!!

Efter slussarna va de dags och vänta på broarna inne i Trollhättan, vilket de inte va de snabbaste på att öppna. Så klockan tickade på så efter sista bron va de dags och stanna till för natten och även dags att äta. Blev lite sen mat (åt middag runt 22 tiden) så efter maten hamna vi alla i matkoma så vi alla kröp till kojs strax efter maten vilken va skönt efter all frisk luft man hade fått på dagen =)


Järnvägsbron i Trollhättan..

Idag starta vi tidigt på morgonen för vi hörde att de kanske skulle blåsa upp under dagen och då ville vi inte vara mitt på Vänern. Så vi gasade på mot Vänersborg där sista slussen va innan vi kom ut på Vänern..



Har vart 2 st kanon dagar och de hade inte vart fel med en egen båt som vi kunde ut och åka i, synd att de är så fasligt dyra bara...
Enda nackdel med båt är att man får sjöben efteråt, så sitter här i soffan och tittar på tv men känns i hövet och kroppen att vi fortfarande åker båt, men är rätt härligt ändå, så lär nog somna fort ikväll då jag kommer gunga mig själv till sömn =)

Får dock inte glömma att vi hade sällskap hela vägen hem på båten. Nämligen deras senaste nytillskott, katten Sixten. En 12 veckors el om de va 14 veckor gammal kattunge. Han va coollugn hela resan förutom inatt då han slog mig i hövet och skulle sova på min kudde =)
Han fann sig fort tillrätta på båten och favvostället va att ligga i förarens knä eller uppe fönsterrutan.






Kommentarer
Postat av: Linda

Vilken söt kisse!

2012-03-29 @ 16:52:32
URL: http://liilah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0