Choklad mumsmums

Igår försökte jag mig på och göra choklad mumsmums.. Men de gick sådär.. Själva skummet blev jätte bra. Men när jag skulle ha på chokladen på skummet så va chokladen för tjock, så de blev klumpigt o skummet smälte o så blev de inte toppiga.. Så tråkigt när man bakar och så blir de inte som man tänkt sig. Ska nog hålla mig till sockerkaka, för de brukar jag lyckas med..



Choklad Mumsmums

4 ½ dl strösocker
3/4 dl florsocker
1 äggvita
1 ½ dl vatten, kallt
1 ½ msk gelatinpulver
1 ½ dl vatten, kokhett

500 g ljus blockchoklad
20-30 smörgåsrån (beroende på hur stora du gör dem)

Blanda strösockret, florsockret, äggvitan och det kalla vattnet i en skål.
Rör i gelatinpulvret i det heta vattnet. Tillsätt detta till sockerblandingen.
Vispa alltsammans med elvisp (ballong) i ca 30 MINUTER till en pösig smet.(Hög hastighet)
Kapa till smörgåsrånen till runda plattor, med hjälp
av en pepparkaksform (2 plattor/rån). Spritsa ut smeten på plattorna, som en vriden topp. Ställ dem i frysen en timme.
Smält nu blockchokladen i mikrovågs ugn, eller i kastrull över ångbad. Doppa sedan toppen på mums mumsen i chokladen, och ställ dem på tork.

(De går bra att frysa)



(De blev ganska bra innan chokladen kom på)


Skönt iallafall och ha bakmaskinen när skummet ska vispas i 30 min...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0