Kärleksmums muffins

Idag har jag haft en ledig idag efter att ha jobbat 7 dagar i streck.
Va en bra dag och vara ledig så jag kunde kurera mig lite, för jag börjar bli förkyld. Hade jätte ont i halsen igår, men imorses när jag vakna va de bättre, men nu har snuvan kommit istället och även lite ont i örat. Hoppas de försvinner över natten, för nu har jag 4 st långa heldagar att jobba, o då vill jag inte gå runt och vara lite halv krasslig..

Idag va jag o P i Trollhättan på Överby en sväng. Behöver sandaler o lite linnen till Turkiet som vi hittade. Om 4 veckor sitter jag nere i Turkiet och dricker findrinkar och har de allmänt skönt! =)

Efter Trollis blev de lite målning på altanen. P och snälla pappa va här häromdan och bytte ut panelen på huset. Är bara 5 meter brett, så de gick fort. Skönt med nytt och fräscht.. Så nu är altanen vit istället för fläkig som den va innan =)

Nu ikväll blev jag lite rastlös, så bakade kärleksmums muffins som jag googlade fram. Dock blev de inte så bra, för i receptet stod de 15 min. Och de blev för hårda o även lite brända i botten. Så nästa gång ska jag ta en mycket kortare tid..

Har ett vanligt recept på kärleksmums, kan man andvända samma till muffins? Hur lång tid skulle ni ha i ugnen då? Och i mitten eller längst ner i ugnen?



Kärleksmuffins
12 st

90 g smömr
1 ägg
1,5 dl socker
1,5 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
0,75 dl mjölk
2,5 dl vetemjöl

Glasyr
50 g smör
1,5 msk kaffe
1 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
2,5 dl florsocker

Kokos

Smält smöret och låt svalna.
Vispa ihop ägg och socker till smeten blir vit och fluffig.
Tillsätt bakpulver, vaniljsocker och kakao.
Tillsätt sedan mjölk, mjölet och de smälta smöret. Vispa försiktigt till en jämn smet.
Klocka ner smeten i muffinsformar upp till ca ½, för om man tar för mycket, är de svårt och lägga på glasyren utan de rinner av.
Grädda längst ner i ugnen i 225 grader i ca 15 min (fast då blir de för hårda, så skulle satsa mer på 10-12 min!)
Glasyren:
Smält smöret. Rör ned kaffe, kakao, vaniljsocker och till sist florsocker och rör till en jämn smet.
Bred ut glasyren över den nygräddade muffinsarna och strö över kokosflingorna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0