Blåbärsmuffins med crumble

Idag är jag ledig =)
Så på förmiddagen nu har jag vart hos mamma en sväng, de är i helsingborg på semester, så jag är kattvakt. Men katten va inte så intresserad av mig, så åkte rätt fort hem. Hem och bakade =)
Idag blev de blåbärsmuffins med cumble på. Crumle är som smuldeg. Så de blir lite crunchigare uppe på. Har inte smakat på dem än. Men de ser goda ut.. Blåbärsmuffins är ju aldrig fel =)



Blåbärsmuffins med crumble
ca 18 st

100 g smör
2 dl mjölk
lite rivet skal från citron
2 ägg
1,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

4-5 dl blåbär
(om de är frusna, blanda dem med ca 1 msk potatismjöl så ger de inte ifrån sig massa vätska när muffinsarna gräddas!)

Crumble:
75 g smör
2 dl havregryn
1 dl mjöl
1 dl socker

Sätt ugnen på 200 grader.
Smält smöret och tillsätt mjölk och rivet citronskal.
Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker pösigt.
Rör ner den ljumma vätskan.
Blanda vetemjöl, bakpulver, salt och vänd ner det i smeten.
Placera ut muffinsformar och varva smeten med blåbären tills formarna är fyllda till 2/3.
Gör nu Crumble. Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl och strösocker i en bunke.
Strö lite crumble på toppen på varje muffins.
Grädda i mitten av ugnen i cirka 20 min.

Blev lite blåbär och även lite crumble kvar, så gjorde 2 små minipajer. Fick ju små portionspajformar när jag fyllde år, så de var perfekta till detta =)



Ska snart ut o sätta mig i solen tänkte jag, men de fläktar inte mycket ute, så man lär väl svettas ihjäl..
Va varmt de va igår när jag sluta jobbet. Från och gått inne i butiken med AC:n inställd på 18-19 grader till att gå ut i 34 grader. De va va termometern visa i bilen.. Men sen när jag kom hem visade termomtern 37,7.. Man orkade inte göra någoting.. Så vi sattes oss i källaren, där de va svalt och skönt och kollade på 3 filmer.. P va lite trött med, för han åkte fram och tillbaka med lastbil till Stockholm i lördags eftermiddag/natt. Åkte 3 på eftermiddagen och var hemma kvart över 3 på natten..

Nu jobbar jag 7 dagar i rad så ikväll när de är lite svalare ska jag ställa mig o laga lite lunchlådor, för jag är inte så sugen på och göra de på kvällarna när jag kommer hem vid kvart i 8 och har jobbat hela dagen..


Kommentarer
Postat av: Malin Longborn

Åh smarrigt! Smart med minipajformerna! Då kan man ju ha olika bär till olika personer om de är allergiska eller bara för att skoja till det lite!

2010-08-02 @ 22:49:44
URL: http://annamalinska.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0