Baileyspraliner...

Idag har jag för första gången i mitt liv försökt mig på att göra praliner. Va ju inte de lättaste att pensla i formarna så man får ett lagom tjockt "skal" så inte fyllningen rinner ut. Annars va de lätta och göra och behöver bara 4 ingredienser i den...

Nu har de stått i kylen på svalning så allt har stelnat. De blev väl ganska ok förutom att de blev lite vita.. Vet inte varför de blev då? Sen blev de lite matta, så nästa gång ska jag smälta chokladen lite längre för då blir de lite blankare..

Egentligen ska man andvända sig av riktiga pralinformar, men de är lite dyra, så när jag vart på IKEA i lördags så köpte jag isformar i silikon/gummi som jag testade idag.. Kostar 9 kr på ikea och riktiga kostar 99-199 kr st, lite skilnnad på pris =)
En kompis har köpt riktiga formar, så ska nog fjäska med henne nästa gång... Ska nämligen göra 50-60 st till nyår, och då vill man ju att de ska bli perfekta...



Baileyspraliner

150-200 gram choklad till fomarna

0.5 dl grädde
2 msk baileys
100 gram vit choklad till fyllningen + ev dekor

Smält chokladen i vattenbad.
Pensla pralinformarna med chokladen. Låt chokladen stelna och pensla sedan formarna en gång till så du får ett jämntjockt skal på pralinen.
Koka upp grädde och Baileys. Finhacka chokladen. Dra kastrullen av värmen och låt chokladen smälta ner i den under omrörning.
Låt krämen kallna och fyll den i chokladformarna. Fyll sedan på med choklad för att få en botten.
Låt stelna innan du tar ur pralinerna ur formen. Ringla eventuellt lite vit choklad över dem.


Kommentarer
Postat av: Malin

Vill du ha ett tips.. I skolan fyllde vi hela formen med choklad för att täcka kanterna och sen hällde vi ut de igen, alltså fyll upp hela fornen och häll sen ut :)

2010-12-10 @ 14:00:40
URL: http://crazyaboutpink.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0