baconröra + Kanelhavrekakor + chokladsås

Nu har jag städat klart och vart och handlat, fast självklart glömde jag 1 grej, så måste åka iväg igen.. lika irriterande varje gång! Fast att jag hade en inköpslista, så missa jag den ändå.. Klantig man är..

Ikväll kommer nämligen våra goda vänner V o J hit. Äta mat, dricka gott och spela spel =)
Ska bli riktigt kul, ser fram imot det..

Så ikväll ska jag bjuda på bakpotatis, baconröra och grillad kyckling. Hoppas de duger och smakar bra.
Har nog skrivit om baconröran tidigare, men den är så god, så här får ni receptet igen =)

Baconröran:
2 pkt bacon (knaperstekt)
1 burk créme fraiche med paprika o chilismak (ca 2 dl)
50 gram philadelfiaost
1 rödlök (finhackad)
1 vitlöksklyfta (riven)
1 gnutta sambal oelek
Salt & nymalen svartpeppar

Till efterrätt tänkte jag vanlig vaniljglass, hemmagjord chokladsås och kanelhavrekakor. Hitta recept på de på en bak blogg jag följer, och det såg himmla smaskigt ut. Så hoppas mitt blir lika bra.
Kakorna är klara, och ska strax börja förbereda chokladsåsen..



Kanelhavrekakor:
ca 25 st

3 dl havregryn
1 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl strösocker
1 tsk bikarbonat
1-2 tsk kanel
150 g rumsvarmt smör

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda de torra ingredienserna.
Tillsätt smöret och rör samman till en deg.
Forma till små kulor och lägg dem på plåt med bakplåtspapper. Lägg dem en bit ifrån varandra då de flyter ut under gräddningen. Platta till dem något.
Grädda dem mitt i ugnen 15-20 minuter, håll koll på kakorna de sista minuterna så att de inte får för mycket färg och blir brända.

Chokladsås
4 portioner

1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk kakao
1/2 dl sirap
1/2 dl vispgrädde
50 g milda eller annan margarin

Blanda alla ingredienserna i en kastrull.
Koka blandningen tills den har tjocknat. Det tar ungerfär 4-5 minuter eller så kan du göra kulprovet.
Låt såsen svalna lite innan du serverar den på glassen för annars är risken att den smälter ner allt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0