Lussebullar med vit choklad...

Idag har jag testat mig på att baka lussebullar för första ggr i min liv. De blev riktigt goda! Väldigt saftiga blev dem men är nog tack vare kesellan.. Testa och gör dessa! Lovar er att ni inte blir besvikna!



200 gram smör
5 dl mjölk
1 paket jäst för söta degar
1 burk kesella
2 dl socker
2 msk honung
2 paket saffran (1 gram)
Ca 15 dl vetemjöl

200 g vit choklad
1-1,5 dl socker
150-200 gram rumstempererat smör
Ägg till pensling
Pärlsocker

Smält smöret och häll i mjölken och värm till ca 37grader. Häll spadet över jästen, rör i kesella, socker, honung och saffran. Blanda sen i mjölet och knåda ordentligt! spara lite mjöl till utbakning. Degen ska vara blank men inte fastna på fingret när du känner på den.
Låt jäsa under bakduk i ca 40 minuter.
Dela degen i 2 delar. Kavla ut precis som när man gör vanliga bullar.
Vispa smör och socker och bred på degen. Till sist river du över chokladen.
Rulla ihop degen som vanliga bullar och placera i bullformar. Låt jäsa under 30 minuter under bakduk.
Pensla och strö över pärlsocker.
Grädda i ugn 225grader ca 5-7 min beroende på ugn.


Kommentarer
Postat av: Grannarna

Så läckra de ser ut! Och vilken härligt gul färg! Det vattnas i munnen ...

2011-12-07 @ 20:10:42
URL: http://barfals.blogspot.com
Postat av: Veronica

mumma.får man smaka?

2011-12-07 @ 20:17:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0