Hög kladdkaka..

På min praktikplats har jag mest vart i köket och i kassan men 3 dagar förra veckan fick jag vara med ute i bageriet och baka lite. Fick baka några av de sakerna som de brukar har till försäljning, bla pilgrimskaka, sega blåbärsrutor, äpplekaka med aprikosmarmelad, rabarberutor med frosting, silviakaka, kärleksmums, chokladbollar och en ny variant av kladdkaka som jag tog med receptet hem. Den blir mycket högre än när jag bakar mina kladdkakor och även lite segare, men de är nog för de va så mycket socker i smeten.
 
Delar med mig av receptet oxå..
 
 
Kladdkaka
 
200g smällt smör
4 st ägg
6 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1,25dl kakao
 
Smällt smöret.
Vispa ägg och socker lite lätt och rör ner de övriga ingredienserna.
Grädda i en rund välsmord och ströbröad springform i 45grader i 175 grader..
 
Seg och god, dock lite hård skorpa på..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0