Kokosrutor..

Här kommer ett recept på kokosrutor som jag brukar baka på cafét. Ett recept jag tagit med mig dit ut och de brukar säljas slut ganska fort (tanter är tokiga i Tosca liknande kakor) så baka de el kom till cafét och fika =)
Jag dubblar receptet och har en vanlig långpanna istället och de funkar kanon, dock behövs den gräddas i 5 min extra i ugnen innan glasyren ska på..
 
 
Kokosrutor
Sockerkaksbotten:
150 gram smör, rumstempurerat [inte smält!]
2.5 dl strösocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1.5 dl mjölk
Kokostäcke:
60 gram smör
2.5 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 dl vispgrädde
3½ dl riven kokos
Vispa smör och socker pösigt med en elvisp. Visa ner äggen, ett i taget. Blanda vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker i en separat bunke, rör sedan ned i smeten tillsammans med mjölken.
Smörj och bröa en långpanna [ca 20x30cm] med ströbröd. Fyll formen med smet och grädda i mitten av ugnen, 175 grader, i ca 15-20 minuter. Kakan ska inte vara dallrig eller kladdig när den tas ur ugnen.
Under tiden som kakan gräddas i ugnen kokas kokoskrämen ihop. Smält smör i en kastrull. Tillsätt övriga ingredienser och låt sjuda tills krämen tjocknat en aning. Det tar kring 10 minuter.
Ta ut kakan ur ugnen, bred kokoskrämen över kakan och stoppa sedan tillbaka in i ugnen, 175 grader, i ca 10 minuter. Kakan är klar när glasyren stelnat och fått en gyllenbrun yta. Låt svalna en aning och skär sedan i rutor.

Kommentarer
Postat av: Gordons husse

Inte bara tanter tycker om tosca. Här har du en till ...

2013-06-16 @ 13:31:22
URL: http://www.gorbarfals.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0