Lantbröd...

I torsdags tog jag mig i kragen efter att ha mått lite dåligt några dagar och bakade bröd.
Va nämligen på Lundsbruns kurort i lördags och där fanns de supergott bröd som jag har letat recept på men hitta inget som passa in på de, men hitta ett annat lättbakat bröd. Blev helt ok, men lite smaklöst, saknades nåt i de men vet inte vad. Men gick och äta ändå =)
 
 
Lantbröd i form
3 limpor
 
1 pkt jäst (50 gram)
10 dl vatten
2 msk olja (rapsolja el. olivolja)
14 dl manitoba cream (eller vanligt vetemjöl)

- JÄSA 1 TIMME-

2 msk flingsalt
10 dl rågsikt

Smula ner jästen i en degbunke. Ljumma vattnet till 37 grader, fingervarmt och rör ut jästen. Tillsätt oljan och allt manitoba mjöl fast lite i taget. Arbeta degen i maskinen ca 10 min. Degen är nu som en lös smet och ska jäsa så ca 1 timme, täck över med bakduk. Kör igång maskinen igen och arbeta in flingsalt och rågsikt ca 5 min. Ta upp degen på mjölat bakbord och forma till 3 limpor. Lägg i brödformar och täck med handduk. Jäs i 15 min, snitta ytan på bröden och låt jäsa ytterliggare 15 min under bakduk. Grädda i 35-40 min i 200 grader. Låt bröden svalna i formarna utan bakduk ca 30 min innan du stjälper ur dom, då får de en knaprig fin skorpa!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0