Rimbobullar..

Igår va ju kanelbullensdag men jag åt faktiskt inga kanelbullar men därimot så åt jag Rimbobullar.. Äntligen lyckades jag med nåt bakverk till 100% om jag får säga de själv =) Och jag har redan ätit 5 bullar sen de blev klara... OPS....
När de va nygjorda va de riktigt frasiga och smaka lite winerbröds liknande. Supergoda! Egentligen ska de vara kristyr på toppen, men efter att kört en skivstångpass igårkväll så orka ja inte göra de.. Men jag gillar dem ändå =)
De va iallafall jättelätta och baka. Inga konstiga ingredienser i dem. Smidig deg och kavla och forma. Enda är att de ska jäsa i 2 timmar, men då hinner man göra massa under tiden..
De bästa är att man kan frysa in dem ogräddade men de måste vara färdigjästa och så ta upp när man vill och grädda dem så får man nybakta bulla.. MUMS...
 

Rimbobullar

ca 20-25 bullar (jag fick 29)

25 g jäst
2 dl kall mjölk
200 g rumsvarmt smör eller margarin
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker
ca 6 dl vetemjöl

Fyllning:
75 g smör eller margarin
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker

Pensling:
1 uppvispat ägg

Garnering:
1 dl florsocker
1 msk vatten

Sätt ugnen på 250 °.Smula ner jästen i en degbunke. Tillsätt mjölken och rör om så att jästen löser sig. Klicka ner matfettet i mindre bitar tillsammans med socker, vaniljsocker och mjöl. Arbeta samman det till en smidig deg. Kavla ut degen till en stor kaka, ca 40×40 cm, på lätt mjölat bakbord. Sporra eller skär ut fyrkanter, ca 8×8 cm.

Rör samman alla ingredienserna till fyllningen. Lägg en klick fyllning mitt på varje fyrkant. Vik upp de fyra hörnen över fyllningen och tryck samman dem. Lägg bullarna i formar och ställ dem på bakplåtar. Låt bullarna jäsa i rumstemperatur under duk ca 2 timmar.

Pensla med uppvispat ägg och grädda bullarna mitt i ugnen ca 6-8 minuter. Låt bullarna kallna utan bakduk. Rör ut florsocker med vatten och glasera de kalla bullarna med glasyren.


8x8 rutor med vaniljfylning..


Invikta och penslade..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0