Tårtbakar kurs..

Igår kväll va jag och en kompis iväg till Floby på tårtbakar kurs. El man fick inte baka själva botten själva utan vi fick först lära oss och göra marsipanrosor och nejlikor och lite olika sorters blad. Sen fick vi lite tips och ideer va man kan lägga imellan tårtan med och så fick man välja lite olika fyllningar i sin egna tårta.
 
Jag valde en ljusbotten. Den va från första början rund, men hon gav lite tips på hur man kunde skära den för att tex få den fyrkantig el hjärtformad. Jag tog fyrkantig för de är de man för de mesta gör så ville ha tips på de.
 Sen va de dags för fyllning, jag tog först lite vanlig grädde på understa lagret följt av chokladkrisptryffel (va supergod, sån man kan äta direkt ur burken bara). Andra lagret hade jag en päronfyllning. Den bestod av 2 delar grädde och 1 del vaniljkräm, päronarom + grön karamellfärg och hackade konseverade päron. Den va verkligen super god, oxå den kunde man äta direkt ur bunken. Dekorera den sen med vanlig vit marispan som jag gjorde ett mönster med en mönsterkavel men jag va lite för hårdhänt med min marsipan när jag skulle ta upp den från bänken så sträckte ut den ganska mycket, men lite mönster blev de kvar =) Sen dekorera jag den med några av rosorna jag tidigare hade gjort. Man kunde dekorera den med allt möjligt, men tiden börja ta slut så tog de jag hade istället. En ganska enkel tårta till utseendet, men vi hade bara drygt 2 timmar på oss och göra dekorationer och hela tårtan, så de fick gå undan. Va en kul liten minikurs och man fick lite tips och ideer på vissa saker. Kosta 300 kr och gå den, men då fick man med tårtan hem + marsipan + sina dekorationer så tyckte de va ett helt okej pris.
 
 
Mina rosor på nära håll. va inte de lättaste och göra, sen är de nog lättare och sitta hemma och göra dem när man inte är stressad och även bättre arbetshöjd för jag fick stå över en ganska låg bänk och greja.. Men de duger iallafall åt mig  =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0