Malin´s Morotskaka

Idag fyller som sagt min mamma år så vi ska iväg dit på en liten minifika ikväll, så tänkte igår att jag skulle baka nåt som gillar, kom först på massa goda saker men tänkte till lite extra och kom fram att de ä ju vad jag gillar och inte hon =). Men så kom jag på varje gång vi är ute och fikar så delar att syrran och mamma på morotskaka, så idag har jag bakat Malin´s Morotskaka. Har 5 recept på morotskaka i min pärm, så måste skriva vem jag fått dem ifrån för att hålla kolla på dem. Detta receptet fick jag utav min kompis Malin för säkert 2 år sedan men har aldrig bakat den. Idag va de dags och prova den.. De andra receptet hade nötter i sina morotskakor, vilket är vanligast egentligen? Med el utan nötter..
 
Synd jag inte hade någon orange sockerpasta el marsipan hemma, då skulle jag gjort små morötter och dekorerat den med, så den blivit lite roligare..
Har sett vissa har kokos uppe på, men är de gott till morotskaka?
 
Receptet kommer här nedan ifall om ni är sugna på att baka..
 
 
Malin´s Morotskaka
 
3 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
2 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1,5 dl olja
4 dl rivna morötter
 
Frosting:
60 g smör (mjukt)
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk citronskal (jag tog citronsaft på flaska)
200 g philadelphiaost
 
Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Blanda alla torra ingredienserna i en bunke och vänd ner i äggsmeten (vispa inte för hårt för då försvinner fluffet från äggsmeten). Tillsätt sedan olja och rivna morötter. Fyll smeten i en rund fomen med avtagbar kant. Grädda i mitten av ugnen i 150 grader i 50-60 min (jag höjda till 180 grader sista efter 55 min och körde de i 5 min för att få lite mer färg på kakan) Låt svalna.
 
Medan kakan svalnar, gör frostingen genom att vispa ihop alla ingredisener. Bred ut frostingen över kakan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0