Röda vinbärsmuffins...

Gick som sagt va förbi mina föräldrar på min och Nelsons middagspromenad så ställde mig och baka dubbelsats med muffins med vinbär i. Använde samma recept som när jag bakar rabarbermuffins för det är ett säkert kort och bara bytte ut rabarber mot vinbär.
 
 
Har delat med mig receptet mååånga ggr innan med olika fyllningar, men här kommer de igen..
 
125 gram smör
2½ dl socker
3 ägg
2½ dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
ca 2 dl vinbär
1 msk socker

Vispa ihop smör och socker. Kläck i 1 ägg i taget och vispa ihop till en smet mellan varje ägg. Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver och blanda sedan ihop de med den andra smeten.
Ta bären och om de är frusna blanda i lite potatismjöl för då färgar de inte av så mycket i smeten. Blanda i socker oxå om de är sura bär.
Blanda försiktigt i bären i smeten. Om man blandar för hårt så blir bären väldrig krossade.
Fördela jämt i muffinsformarna.
Grädda i 15-20 minuter i 200 grader.
 
Hade självklart en assistent när jag bakade som mer än gärna ställer upp och slickar vispar, slikepottar och skålar =)
 
 
 
Smet precis överallt i ansiktet på han. Mestadels i ögonbryn/panna och haka/hals så nu är han kladdig och go.. Snart dags för en dusch tror jag, fast vill testa och bada han i Vänern först, men är ju iskallt i vattnet så får nog vänta..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0