Chokladbiskvier...

Hitta igår på matklubben.se´s sida ett recept på chokladbiskvier utan mandelmassa vilket passa mig perfekt för hade alla ingredienser hemma. Så skönt att kunna baka utan att slippa åka o handla varje ggr. De va väldigt lätta och göra men tar lite tid mellan varje process men då kan man sjunka ner i soffan imellanåt =)
Stod att man skulle mala sötmandel, men jag tog färdigt mandelmjöl istället som jag köpt på Lidl, mycket smidigare =)



Chokladbiskvier
ca 15-20 st beroende på stl

Bottnar:
100 gram sötmandel
1½ dl florsocker
2 äggvitor

Smörkräm:
125g smör
1 dl florsocker
2 tsk kakao
2 äggulor

Glasyr:
ca 150 gram mörkchoklad

Mal mandeln och blanda med florsockret.
Vispa vitorna till hårt skum, du ska kunna vända bunken upp och ner och skummet ska vara kvar.
Rör försiktigt ner mjölet och florsockret i äggviteskummet
Klicka ut på ett bakplåtspapper, storlek avgör du själv, jag gjorde som fem kronor i stl ungefär.
Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 10 min.
Lossa kakorna från bakplåtspapperet och låt svalna
Smörkräm, blanda ihop alla ingredienser, lättast är de med elvisp.
Vänd sedan de som legat uppåt på bakplåtspapperet neråt och gör en topp på den plana ytan, ställ svalt igen.
Smält chokladen låt den svalna och doppa dom sedan (detta moment är kladdigt)
Ställ svalt.


Kommentarer
Postat av: Veronica

vart de goda?

2012-01-06 @ 17:06:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0