Daimkladdkaka...

Idag är sista dagen på mitt sommarjobb, så i torsdags bjöd jag på en daimkladdkaka med daimgrädde.
 
Den blev sådär.. Hade först inne den i 15 min, men då va den fortfarande ogräddad så skulle ställa klockan 2-3 minuter till, men jag mitt pucko glömde ställa klockan och glömde helt bort den eftersom jag pratade i telefon samtidigt. Så den blev lite torr.. Blev mer chokladkaka än kladdkaka..
 
Sen är de lite dumt, eftersom de skulle vara grädde uppepå är man ju tvungen och ha den i kylen, men när den står i kylen blir den möe hårdare och torrare, så nästa ggr ska jag ha grädden vid sidan om istället. Fast dock ser de lite "festligare" ut när grädden är på och lite mer extra än en vanlig kladdkaka..
 
 
Här kommer receptet
 

200 g smör
200 g mörk choklad
4 st ägg
1 1/2 dl strösocker
2 1/2 dl vetemjöl
en nypa salt
1 st dubbel Daim förpackning (56 g)

Grädde:
2 1/2 dl vispgrädde
1 msk florsocker
1 1/2 msk kakao
1 st dubbel Daim förpackning (56 g)

Smält smör och hackad choklad över vattenbad eller i mikron, rör om och låt svalna lite. Vispa ägg och socker för hand och rör ner i chokladsmeten. Rör ihop vetemjöl och salt, blanda ner i smeten. Rör om tills den är jämn. Hacka Daim chokladen och rör ner i smeten. Smörj en rund kakform och häll i smeten, grädda mitt i ugnen i 15-17 minuter, 200 C.

Låt kakan svalan i formen och ställ den i frysen i ca 1 timme eller i kylen över natten. Vispa grädden tillsammans med florsocker och kakao. Hacka Daim chokladen och rör ner hälften i grädden. Bred grädden över kakan och strö över resterande daimen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0