Cheesecake med hallontopping...

Idag har P´s mamma och syster vart här och ätit mat och jag fick en present. Ett jättesnyggt halsband från RockBySweden =) Kommer komma väl till pass till min outfit som jag ska ha på lördag när jag ska ut i Lisch och festa =)
Till mat bjöd vi på potatisgratäng med möe vitlök, helstekt fläskfile som va kryddat med chiliflingor, kantarellsås och vitlöksbröd. MUMMMMS.. Sa till P förut att de ä en av mina favorätter och han höll med mig, sååå gott =) Till efterrätt hade jag gjort cheesecake som oxå är en av mina favo efterrätter.. Alltså en lyckad middag idag! Receptet kommer nedan som jag hitta på nätet fast med blåbärstopping, men hade hallon hemma så tog de istället som va lika gott det!


Glaset blev frostat efter att stått i frysen så degistiven syns inte, men den är där i botten =)

Cheesecake med hallontopping
6 portioner

1 ägg
3/4 dl strösocker
100 g philadelphiaost
1 tsk vaniljsocker
1,5 dl vispgrädde
4 digestivkex

100 g blåbär
½ dl strösocker

Fördela äggvitan i en skål och äggulan i en annan. Vispa äggvitan till ett hårt skum med rena vispar.
Vispa äggula och socker fluffigt. Tillsätt philadelphiaost och vaniljsocker. Vispa grädden i en tredje skål. Ta fram fyra serveringsglas som tål att frysas. Krossa ett kex i vardera glas.
Blanda försiktigt ihop de tre skålarnas innehåll och fyll upp glasen.
Lägg över plastfolie och ställ in i frysen minst 5 timmar, gärna över natten.
Ta fram glasen ca 20 minuter innan servering. Häll ½ dl socker och hallonen i en gryta och rör tills det blivit en jämn sörja. Toppa cheescakeglasen med hallonen och servera genast!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0