Västerbottenpaj...

Ikväll är de dags för kräftskiva igen. Idag är de i Tolsjö utanför Lidköping med P´s kompisar. Får hoppas vädret håller upp för de är utomhus vi ska vara. Kan vara mulet och så, men absolut inget regn!!

Man ska ta med sin egen mat och för de ska bli nåt mer än bara kräftor har jag bakat en Västerbottenpaj. Första ggr i mitt liv som jag bakar och äter de, så de ska bli spännande och se sen hur den blir. Får hoppas den blir bra för de är ett till par som ska äta av den.. Ska snart ställa mig och skära lite sallad och ha till så de blir lite mer. Hade vart gott med vitlöksbröd, men de vill man ju helst ha lite ljumet men är inte så lätt när man är ute och värma de där..

Googla fram ett recept häromdan, super enkelt va de. Trodde de skulle vara massa saker i den, men är bara ost och äggstanning (stavas de så?). Här nedan kommer receptet på den...



Västerbottenpaj

150 g smör
3½ dl mjöl
3 msk vatten

3 ägg
300 g riven västerbottenost
2,5 dl mellangrädde
1 dl mjölk
salt och peppar

Pajdegen:
Blanda smör, mjöl och vatten i matberedare el om man gör för hand till en smidig deg. Tryck ut degen i pajformen och låt stå i kylen minst 30 min. Nagga degbotten med en gaffel och förgrädda pajskalet i 200 grader i 15 minuter.

Fyllningen:
Vispa ihop ägg, mjölk och grädde, tillsätt sedan den rivna osten. Smaksätt med salt och peppar.
Häll fyllningen i pajskalet och grädda 25–30 minuter i nedre delen av ugnen. Pajen är klar när fyllningen har “stannat” och pajen har fått fin färg.
Servera pajen ljummen el kall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0