Äpplekaka

Min mamma hade fått massa äpplen av sin bror, så fick åka och hämta om jag ville. Så idag på förmiddagen när jag va och köpte mer kompresser till Nelsons ben så passa jag på att hämta lite. Så i eftermiddag baka jag en äpplekaka som jag hitta på nätet häromdan. En liten annorlunda kaka, då smeten/degen va super duper torr som en smuldeg, så trodde de skulle bli pannkaka av hela kakan, men efter en liten testprovning nu ikväll så va den helt okej! Med lite vaniljsås så blir den nog himmelsk god! Mjuk och saftig botten med krispig toppning!



Äpplekaka

4 dl mjöl
1 1/2 dl socker
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
100 smör
1 ägg
5-6 rivna äpplen
kanel och socker efter smak

Rör ihop mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker.
 Blanda i smöret och sedan ägget.
Lägg ut hälften av degen i en form.
Riv äpplena ovanpå och strö över socker och kanel.
Platta till med handen och fördela resten av degen ovanpå.
Grädda i 40 minuter på 200 grader.





Ska jobba imorgon, så denna kaka åker med mig till jobbet så får vi se va jobbarkompisarna säger om den!


Kommentarer
Postat av: Veronica

Åh mumma!

2011-09-29 @ 23:18:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0