Kladdkake muffins...

Fick lite mersmak efter jag bakat rabarberpajen häromdan till att baka, så hitta ett recept med kladdkakemuffins med glasyr på.. Stod i receptet att de skulle bli 30 st, men fick över 50 st, så när jag skulle hälla på glasyren så va de nästan hälften som inte fick nån glasyr. Vet inte om de va jag som gjorde dem för små el om jag gjorde nåt galet med ingredienserna. Men kan vara gött och ha några utan så kan man bara ha lite grädde till...
Stod i receptet att de är godast när de är halvtinade men de fick bra betyg både från mina jobbarkompisar och P´s jobbarkompisar när de va helt nya bakade, så de va värda och baka =)



Kladdkakemuffins

Kakan:
4 ägg
6 dl socker
4 tsk vaniljsocker
2 krm salt
8 msk kakao
3 dl mjöl
200 g smällt smör
30 folieformar

Vispa ägg och socker. Blanda i de övriga ingredienserna och rör till en jämn smet. Klicka i smeten i formarna. Det räcker med ca 1 msk/form!! Ställ in i ugnen 10-12 min 200 C.

Fyllningen:

100 g smör
2 tsk vetemjöl
4 msk socker
4 tsk kakao
1 dl mjölk
1 dl vispgrädde

Smällt smöret i en kastrull. Tillsätt mjöl, socker och kakao. Rör om till en slät smet. Häll i mjölk och grädde och koka i hop tills det tjocknar, ca 5 min, och låt det svalna något. Häll det sedan i formarna ( inte så det täcker hela kakan utan lämna en liten kant runt om ). Ställ sedan in dem i frysen och låt stelna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0