Silviakaka i långpanna...

Vi skulle egentligen ha städat/rensat i källaren idag då de ser ut som ett bombnedslag där nere, men min andra hälft va lite trött (läs bakis) imorses från att vi va hos ett par kompisar igår kväll, så de blev inget med det. Blev ytterligare en dag i soffan och i eftermiddags va jag såpass uttråkad så jag bakade en silvia kaka fast i långpanna som P får ta med till jobbet imorgon..



Silviakaka i långpanna
ca 20 rutor

3 ägg
3½ dl socker
4 dl mjöl
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 dl varmt vatten

Glasyr:
150 gram smör
2 dl socker
2 äggulor
2 msk vaniljsocker

kokos

Vispa ägg och socker poröst.
Bland mjöl, bakpluver, vaniljsocker och häll i smeten. Sist i med de varma vattnet.
Häll smeten i en ugnsform klädd med bakplåtspapper.
Grädda längst ner i ugnen i 175 grader i 20 min.
Stjälp sedan upp kakan och låt svalna under tiden du gör glasyren.
Glasyren:
Smält smöret i en kastrull. Häll sedan i sockret och låt de smälta ihop lite. Sen i med äggen och vaniljsockret. Häll sedan på glasyren på den svalnande kakan och på med kokos.
Låt svalna helt innan den skärs i rutor.


Kommentarer
Postat av: Emmas husbestyr

Mums! Silviakaka låter inte dumt..



Sv: Tror att min form är ungefär 30x40 cm. Men det gör nog inget om den är lite mindre eller lite större. Kladdkakan blir supergod! :) Lycka till!

2011-03-01 @ 11:31:27
URL: http://emmashusbestyr.blogspot.com
Postat av: lotta

Saknar dina bakverk!) Åååå den är hur god som helst.

Kram

2011-03-01 @ 13:59:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0