Plommonkaka med nöttäcke

Vi har ett plommonträd utanför våran ytterdörr och nu har plommonen äntligen börja mogna. De är fortfarande lite gul/gröna men vissa har fått en blålila ton. Så idag har jag bakat en plommonkaka med nöttäcke. Den va helt okej, väldigt saftig, men tog för mycket nötter på, så de tog över smaken från plommonen..

Här kommer receptet om ni är sugna på att baka den, men ta lite mindre nötter!! Sen ta en mindre form för annars kommer den bli väldigt platt. Jag tog 20x30 form och de tyckte jag blev perfekt..



Plommontäcke med nöttäcke
ca 20 rutor

100 gram margarin
2 dl socker
3 ägg
3½ vetemjöl
1½ tsk bakpulver
15-20 plommon

Täcke:
2 ägg
1 dl socker
1 grädde
1dl hackade nötter (räcker med ½ dl!!)

Rör margarin och socker mjukt. Tillsätt äggen och rör till en jämn smet. Blanda vetemjöl och bakpulver, bladna i smeteten. Bred ut smeten i en form 25x35cm (jag tog 20x30cm), klädd med bakplåtspapper. Halvera plommonen, ta ur kärnorna och tryck ner frukten i smeten.
Vispa ägg och socker poröst. Vispa grädden och blanda ner i äggsmeten. Häll blandningen över plommonen, stör över nötterna. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30-40 min i 175 grader till smeten stannat.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0